Marianne Brandt

Marianne Brandt

Overzicht actieve loopbaan

Duitsland  I  Product- en lampendesigner  I  www.mariannebrandt.de

Marianne Brandt (1893-1983) ging in 1924 studeren aan het Staatliches Bauhaus. Ze ging in de leer in het metaalatelier, dat toen geleid werd door László Moholy-Nagy. Na haar examen werd Brandt in 1928 onderdirecteur van het atelier en organiseerde ze projecten in samenwerking met de verlichtingsfabrikanten Körting & Mathiesen AG (Kandem) in Leipzig, en Schwintzer & Gräff in Berlijn.

Aan het Bauhaus werkte ze samen met de metaalbewerkers Christian Dell en Hans Przyrernbel (1900-1945). Ze ontwierp in 1928 met Hin Bredendieck (1904) de lamp Kandem in het kader van een klassenproject. Van 1928 tot 1929 was Brandt assistent-meester van het metaalatelier van het Bauhaus in Dessau.

In 1929 werkte ze voor het architectenbureau van Walter Gropius in Berlijn en de volgende drie jaar ontwikkelde ze nieuwe ontwerpconcepten voor de Metallwarenfabrik Ruppelwerk in Gotha.

Vervolgens keerde ze terug naar Chemnitz, waar ze ging schilderen. In deze periode probeerde ze een aantal van haar producten te verkopen via het warenhuis Wohnbedarf.

Brandt doceerde van 1949 tot 1951 aan de Hochschule für Bildende Künste in Dresden en van 1951 tot 1954 aan het Institut für angewandte Kunst in Oost-Berlijn. In deze periode bezocht ze China en organiseerde daar namens de Duitse overheid een tentoonstelling over industriële vormgeving.

Brandt was nauwelijks bekend tot fabrikanten Alessi en Tecnolumen de designs van Marianne Brandt opnieuw op de markt brachten. Brandt veroverde met grote vastberadenheid haar plaats in een door mannen gedomineerd Bauhaus.

Zij was een uitstekende studente. Zij creëerde vernieuwende designs. Was zeer productief. Het beroemde Tee-Extrakt-Kännchen (theepot met zeefje) is een uitstekend voorbeeld van haar kennis ivm metaalbewerking. Zij experimenteerde eindeloos met vormen. De bol en de halve bol waren haar favoriete vormen. Hier zien we duidelijk haar interesse in de geometrische vormen van het constructivisme.

Brandt had veel invloed in lampendesign. Ze ontwierp ongeveer 70 modellen en de helft daarvan waren ontwerpen van lampen. De topklassieker onder de Bauhausdesigns was wel degelijk de tafellamp van Wilhelm Wagenfeld. Ook Brandts eenvoudige functionele plafondlamp met trekmechanisme, ontworpen samen met Hans Przyrembel, is een klassieker.

In de jaren 20 was de tafellamp een vrij nieuw product. Brandt ging er toen speciale aandacht aan besteden. Haar 756 bureaulamp met een reflector die gekanteld en gedraaid kon worden, en de 702 bedlamp werden zeer populair.

Enkele realisaties

 

Chronologisch overzicht

  • Data , Activiteiten / Ontwerpen
  • 1893, Geboren in Chemnitz
  • 1911, Studeert kunst en beeldhouwkunst in Weimar (studeert af in 1918)
  • 1924, Begint studie in metaalwerkplaats van Bauhaus in Weimar en Dessau
  • 1924, Tee-Extract-Kännchen (theepot met zeefje)
    MB 23 E asbak
    Zilveren theeservies (heruitgave bij Alessi)
  • 1925, Hanglamp (met Hans Przyrernbel), her uitgave als HMB 25/500 bij Tecnolumen)
  • 1926, Asbak (heruitgave bij Alessi)
  • 1927, Ontwerp 702 tafellamp (met Hin Bredendieck) voor Kandem
  • 1928, Benoemd tot plaatsvervangend hoofd van de Bauhaus metaalwerkplaats (tot 1932)
    Projecten in samenwerking met de verlichtingsfabrikanten Körting & Mathiesen AG (Kandem) in Leipzig, en Schwintzer & Gräff in Berlijn
    Ontwerp Lamp Kandem
    Assistent-meester van het metaalatelier van het Bauhaus in Dessau.
  • 1928, Ontwerp 756 bureaulamp (met Hin Bredendieck) voor Kandem
  • 1929, Werkt voor het architectenbureau van Walter Gropius in Berlijn
    Ontwerpconcepten voor de Metallwarenfabrik Ruppelwerk in Gotha
  • 1932, Keert terug naar Chemnitz
  • 1949, Benoemd tot hoogleraar aan de Staatliche Hochschule für Werkkunst. Dresden
  • 1951, Werkt aan het Institut für lndustrieforrn- gestaltung, Berlijn (tot 1954)
    Bezoek aan China
    Organiseert in China tentoonstelling over industriële vormgeving.
  • 1983, Overlijdt in Kirchberg, Saksen Producten