Gustav Klimt

Gustav Klimt

Overzicht actieve loopbaan

Gustav Klimt (1862-1918) werd geboren in de buurt van Wenen in een armoedig gezin. Zijn vader was goudgraveerder. Wellicht heeft dit Klimt beïnvloed bij zijn gebruik van goud in zijn schilderijen. Hij kreeg zijn kunstzinnige opleiding op de Weense Kunstgewerbeschule für Kunst und Industrie in de jaren ‘1879-1883.

Tot aan de eeuwwisseling werkte hij in een klimaat dat geschapen was door Hans Makart, een dominante figuur in de Weense kunstwereld. In zijn beginperiode werd Klimt niet gewaardeerd door de gevestigde orde, omdat men zijn schilderijen pornografisch vond.

Om zich af te zetten tegen de traditionele opvattingen richtte Klimt de Wiener Secession op, de Oostenrijkse variant van de Jugendstil of de Modern Style. Klimt kreeg later erkenning en werd benoemd tot eredocent van de universiteit van München en Wenen

Gustav Klimts werk bestaat vooral uit schilderijen, maar hij heeft ook muurschilderingen, tekeningen en collages vervaardigd. Diverse daarvan zijn tentoongesteld in het Secessionsgebouw. Klimt is veel geroemd voor het gebruik van goud in zijn schilderijen.

De ongenaakbare wrede vrouw die vaak is afgebeeld is kenmerkend voor de stijl van Klimt. Enerzijds beeldt hij vrouwen flatteuzer af dan ze in werkelijkheid zijn. Anderzijds ontneemt hij hen tegelijkertijd het vrouwelijke en moederlijke. Een ander zeer beroemd schilderij is “De kus”, waarin een grote man, gekleed in een zeer opzichtige kamerjas, een vrouw innig omhelst.

Symboliek, erotiek, uitgesproken zin voor het decoratieve en bevallige verfijning kenmerken zijn schilderijen en tekeningen. In zijn allegorische voorstellingen en in zijn talrijke portretten weeft hij op een ongeëvenaarde manier gestileerde kleurvlakken door elkaar als een soort patch-work.

Met een oneindige tederheid behandelt hij uitsluitend de vrouw in zijn werk. Zijn werk getuigt van een groot vakmanschap, een grote gevoeligheid en een zin voor kleur.

De Nederlandse kunstenaar Jan Toorop is een belangrijke inspiratiebron geweest voor Klimt. Het fijne spel van vloeiende lijnen is een opvallende overeenkomst tussen Toorop en Klimt. Klimt heeft grote invloed gehad op collega kunstschilders, zoals Egon Schiele en Oskar Kokoschka.

Het werk van Klimt is sterk verwant met dat van de Belgische symbolist Fernand Khnopff

Enkele realisaties

 

Chronologisch overzicht

  • Data , Activiteiten / Ontwerpen
  • 1879, Kunstzinnige opleiding op de Weense Kunstgewerbeschule für Kunst und Industrie tot 1883
  • 1883, Runt samen met zijn broer Ernst en Franz Matsch een atelier voor decormateriaal.
  • 1891, Wordt lid van Wiener Künstlerhaus
  • 1895, Die Musik
  • 1897, Voorzitter van Wiener Secession (tot 1899)
    Verzorgt afbeeldingen voor het tijdschrift Ver Sacrum
  • 1898, Pallas Athene
  • 1900, Goudmedaille voor zijn Schilderij Philosophie op de Wereldtentoonstelling in Parijs
  • 1901, Judith I
  • 1902, Beethoven-Fries in Wiener Secessionsgebäude
  • 1905, Palais Stoclet Brussel, samen met Josef Hoffmann (tot 1911)
    Stoclet-Fries, eetkamer, Palais Stoclet, Brussel
  • 1907, Portrait van Adele Bloch-Bauer I
    The Kiss (1907 – 1908).
  • 1911, Eerste Prijs wereldtentoonstelling in Rome voor Death and Life
  • 1912, Apfelbaum I, Privatbesitz
    Allee zum Schloss Kammer, Österreichische Galerie Belvedere, Wien
    Adele Bloch-Bauer II, Privéverzameling
  • 1912, Die Jungfrau, Prag, Národni Galerie v Praze 1912-13,
  • 1913, Kirche in der Cassonne,
  • 1916, Kirche in Unterach am Attersee, Graz, Sammlung Fritz Böck
  • 1916, Friederike Maria Beer, Museum of Art, Tel-Aviv
  • 1917, Adam und Eva
    Johanna Staude, Österreichische Galerie Belvedere Wien, 1917/18
    Baby, Privéverzameling, 1917/18
  • 1918, Overlijden