Space age

Space age

Historiek

Space Age (1960-1969)  Aan het begin van de jaren ‘60 ging het in de vormgeving niet meer alleen om functie en betrouwbaarheid. De factor ‘stijl’ had zijn entree gemaakt. Dit was het decennium van verandering en, nog belangrijker, van vooruitgang. Een jonge John F. Kennedy deed het vuur ontbranden in zijn beruchte toespraak van 25 mei 196I waarin hij zei: “Ik vind dat deze natie voor het eind van het decennium een man op de maan moet zetten en hem daarna weer veilig op aarde moet laten terugkeren.

Geen ander ruimteproject in deze periode zal meer tot de verbeelding van de mensheid spreken of op de lange termijn belangrijker zijn voor het ruimteonderzoek, en geen ander project zal zo moeilijk en zo duur zijn om te verwezenlijken.”

Onder verwijzing naar tijd, ruimte en reizen vroeg Vogue in 1962 om: ‘space-agekleding die zo ontworpen kan worden dat men ze in koffers kan proppen, voor lange reizen in kleine ruimtes kan stoppen en bij aankomst weer helemaal fris tevoorschijn halen.” Courrèges kwam in 1964 met space-agekleding waardoor wit en zilver de seizoenkleuren werden.

Het jaar daarop werd dit door het tijdschrift Queen als volgt verwoord: “Zilveren kleding die in het huidige modebeeld past als een astronaut in zijn capsule.” In Stanley Kubricks beroemde sciencefictionklassieker: A Space Odyssey (1968), die uitkwam op het hoogtepunt van de ruimterace tussen Rusland en de VS, was een wereld te zien waarin de mensheid in fantastische ruimteschepen, ontworpen dooi Harry Lange en Frederick Ordway, tot diep in de ruimte was doorgedrongen.

Het publiek en veel ontwerpers waren onder de indruk van deze film waarin minder dan veertig minuten dialoog zat. Olivier Mourgue’s beruchte Djinn-stoelen zijn ook in de film te zien. In industriële vormgeving waren wit en zilver ook dominant.

Alles, van televisies tot textiel, van verlichting tot ketels, had ronde doorlopende vormen, spiegelende oppervlaktes en wat moest doorgaan voor futuristische space-agevormen. De Algol-televisie van Marco Zanuso en Richard Sappers, die eind jaren ‘60 werd ontworpen, liet vooral zien hoe invloedrijk de space age was op de vormgeving van alledaagse consumentenproducten.

Belangrijkste kenmerken

  • Gebruik van wit en zilver
  • Weerkaatsende oppervlaktes
  • Coconachtige en futuristische vormen
  • Een vormgeving die gaat over stijl maar ook over functie en betrouwbaarheid
  • Een reactie op de opwinding over de ruimterace tussen Rusland en de VS

Trendsetters en actoren