Michael Graves

Michael Graves

Overzicht actieve loopbaan

Verenigde Staten  I  Architect en productdesigner  I  www.michaelgraves.com

Michael Graves (1934 – ) nam deel aan een architectonisch programma aan de universiteit van Cincinnati, dat onder andere praktijkervaring bij het bureau van Carl A. Strauss & Associates omvatte. Later studeert hij aan de Graduate School of Design van Harvard University. Na zijn afstuderen in 1959 werkt hij voor George Nelson Associates. Rond deze tijd deelde hij een atelier met Richard Meier in New York.

Een beurs stelde hem in staat om van 1960 tot 1962 te studeren aan de American Academy in Rome en na zijn terugkeer in de VS ging hij doceren aan Princeton University in New Jersey.

Hij werd er in 1972 hoogleraar architectuur. In 1964 start hij een architectenbureau in Princeton.

In 1969 ontwerpt hij het Hanselmann House in Fort Wayne, Indiana.

Door zijn deelname, als lid van de “New York Five”, aan een groepsexpositie met Peter Eisenman (1932), Charles Gwathmey, John Hejduk en Richard Meier in het Museum of Modern Art in New York in 1969 verwierf hij grote erkenning,

Ook zijn publicatie Five Architects over deze groep was belangrijk. Kort hierna distantieerde Graves zich van de modernistische grondregels die hij daarvoor onderschreef.

Hij begon kleurrijke interieurs en gebouwen te ontwerpen. Voorbeelden zijn het Kalko House in New York en de presentatiekamer voor de Sunar Company, Hierin verwerkt hij elementen uit vroegere historische stijlen, zoals puntgevels en zuilen.

Eind jaren ‘70 verwierf Graves meer bekendheid door zijn postmoderne meubelontwerpen voor Sunar Hauserman (1979-1981), geïnspireerd op de Biedermeier en art-decostijl.

Door zijn speelse ontwerpen in 1981 zoals Plaza, een toilettafel in Hollywoodstijl voor Memphis, kreeg hij veel aandacht.

In 1982, realiseerde hij een overheidsgebouw in Portland, Oregon werd Graves bekend als architect. Het werd zijn eerste grootschalige openbare opdracht.

Daarna kreeg hij meerdere opdrachten, zoals

  • de San Juan Capistrano Library in Zuid-Californië (1983),
  • de Humana Corporation Headquarters in Louisville, Kentucky (1982-1986),
  • een vleugel van het Newark Museum (1990),
  • het Dolphin Hotel in Disney World, Florida (1989),
  • een uitbreiding van het Whitney Museum of Art in New York (1989-1990),
  • de wijnmakerij Pegase di Domaine Cios in Napa Valley in Californië en
  • het New York Hotel in Euro-Disney bij Parijs.

In 1985 ontwierp hij sieraden voor Cleo Munari, keramiek voor Swid Powell en verscheidene voorwerpen voor Alessi, waaronder zijn thee en koffieservies Piazza (1983).

Hierdoor kreeg hij ook erkenning voor zijn werk in de toegepaste kunsten. In 1993 opende Graves een winkel in Princeton waar zijn eigen werken werden verkocht. Zijn eclectische en historistische hybride productontwerpen van de jaren ‘80 zijn ironische voorbeelden van Postmodernisme.

Tijdens de jaren zestig was Michael Graves lid van de New York Five groep. Een modernistische groep architecten geïnspireerd door de gebouwen uit de jaren twintig en dertig. Aan het einde van de jaren zeventig werd hij een belangrijke vertegenwoordiger van het postmodernisme. De pure vormen van zijn vroege werk maakten toen plaats voor een meer figuratieve vormentaal. Dit resulteerde in ironische designs van een Mickey Mouse theepot.

De meer recente bouwkundige projecten van Graves zijn onder andere hotels voor Walt Disney en een vleugel voor het Whitney Museum of American Art in New York.

Een ander opvallend voorbeeld van het opkomende eclecticisme is de roestvrijstalen ketel Bird,  een icoon van postmodernistisch design, met het kleurige vogeltje op de tuit. Alessi zorgde met dit product voor zijn doorbraak in de designindustrie. Het werd door meer dan een half miljoen mensen gekocht. Dit ingenieuze, stijlvolle object bracht het postmodernistisch design in het huis van de gemiddelde consument. het vogelmotief doet denken aan decoraties op negentiende eeuwse Amerikaanse theeserviezen. De kegelvorm van de ketel wordt geaccentueerd door een sierlijk stippenpatroon aan de onderkant en door een ronde zwarte knop op het deksel. Graves en Alessi zette hun succes verder met producten als espressokopjes. eierwekker, kurkentrekker, thermoskan en een reeks ketels en kannen.

De ontwerpen van Graves staan voor geraffineerd productdesign. De veelzijdige Graves heeft porselein, lampen, vloerkleden, sieraden en talloze klokken gemaakt. Een vroeg meubelontwerp was de Plaza toilettafel. Hij werd hierbij door Art Deco geïnspireerd. De Dreamscape badkamercollectie (voor Duravit) is een van zijn latere designs. Hier zijn de speelse accessoires een tegenwicht voor de formele soberheid van de wastafel.

Het merendeel van de ontwerpen van Graves zijn uniek, geraffineerd, en soms zelfs geestig,
De studio van Graves heeft meer dan honderd onderscheidingen in de wacht gesleept.

Enkele realisaties

 

Chronologisch overzicht

  • Data, Activiteiten / Ontwerpen
  • 1934, Geboren in Indianapolis
  • 1959, Studeert af aan Harvard University. Massachusetts werkt in New Vork samen met Richard Meier
  • 1962, Werkt in New Vork samen met George Nelson
    Studeert aan de American Academy in Rome,
  • 1963, Benoemd tot hoogleraar architectuur aan Princeton University. New Jersey
  • 1964, Opent architectenbureau in Princeton
  • 1968, Neemt deel aan expositie Architecture of Museums, MoMA, New Vork
  • 1969, Hanselmann House in Fort Wayne, Indiana,
    Groepsexpositie met Peter Eisenman, Charles Gwathmey, John Hejduk en Richard Meier in het Museum of Modern Art in New York,
    Publicatie Five Architects,
    Kalko House in New York,
    Presentatiekamer voor de Sunar Company
  • 1972, Hoogleraar architectuur Princeton University, New Jersey
  • 1978, Meubelcollectie voor Sunar Hauserman
  • 1980, Portland Building, Portland, Oregon
  • 1981, Plaza toilettafel,
    Stanhope bed voor Memphis
  • 1982, Overheidsgebouw in Portland, Oregon,
    Humana Corporation Headquarters in Louisville, Kentucky
  • 1983, San Juan Capistrano Library, Zuid-Californië,
    Keramiek voor Swid Powell, Thee en koffieservies Piazza
  • 1984, Bird ketel voor Alessi
  • 1985, MG2 Armchair,
    MG3 Club Chair,
    Big Dripper Koffiepot voor Swid Powell,
    Sieraden voor Cleo Munari
  • 1986, Mantel klok voor Alessi
  • 1988, Vloerkleeddesigns voor Vorwerk,
    Bestek voor Valle,
    Suikerpot en melkkan voor Alessi
  • 1989, Walt Disney World Dolphin Hotel, Florida,
    Kyoto meubelcollectie,
    Koffiepot en koffie- en espressokopjes,
    Uitbreiding van het Whitney Museum of Art in New York
  • wijnmakerij Pegase di Domaine Cios in Napa Valley, Californië,
    New York Hotel in Euro-Disney bij Parijs,
  • 1990, Vleugel van het Newark Museum
  • 1992, Eierwekker
  • 1993, Opent winkel in Princeton
  • 1994, Euclid thermoskan
  • 1995, Pelicano espressoapparaat Laatste vier voor Alessi
  • 1996, American Academy, Rome
  • 1999, Detroit Institute of Arts. Michigan,
    Wandklok en broodrooster voor Target,
    Dreamscape badkamercollectie voor Duravit
  • 2002, Telefooncollectie voor Target
  • 2003, Dansk Graves Studio collectie voor Dansk