Waardebepalingen antiek verkopen antiek kopen
Antiekexperten.com

Alessandro Mendini

Alessandro Mendini

Overzicht actieve loopbaan

Italië  I  Architect en meubelen productdesigner  I  www.ateliermendini.it

Alessandro Mendini  (1931 –  ) studeerde architectuur aan de Technische Hogeschool in Milaan en promoveerde in 1959. Tot 1970 werkte hij voor industrieel vormgever Nizzoli Associati, waar hij zich met name bezighield met een ontwerp voor een experimentele woning – Italsider in Taranto. Van 1970 tot 1976 was hij hoofdredacteur van Casabella, waarna hij het tijdschrift Modo begon, waarvan hij tot 1981 hoofdredacteur was.

Hij was medeoprichter van Global Tools, een in 1973 gevestigde school voor contra-architectuur en ontwerp. In de jaren ‘70 onderhield hij nauwe contacten met het ontwerperscollectief Studio Alchimia. Hij werd de bekendste vertegenwoordiger van deze groep.

In 1978 produceerde Mendini zijn eerste “herontwerpen”. Het waren de met nepmarmer afgewerkte stoel Universale van Joe Colombo, Breuers stoel Wassily met oplegwerk, Gio Ponti’s stoel Superleggera met emblemen. Dat echt vernieuwende vormgeving niet meer mogelijk was wou hij met deze herontwerpen, op een humoristische manier, duidelijk maken.

Met zijn herontwerpen wilde hij proberen het Modernisme te ontdoen van uiterlijk vertoon. En laten zien dat de waarde van design alleen door middel van opgelegde decoratie aangetoond kon worden.

Met zijn banale ontwerpen wou de intellectuele en culturele leegte aan de orde wilde stellen die te vinden was in de massaliteit van de geïndustrialiseerde maatschappij. Door felle kleuren en overdreven versieringen aan te gebruiken – zoals op de beroemde Proust-fauteuil (1978) te zien is, wou hij de aandacht leggen op de banaliteit van bestaande voorwerpen

Met dit doel organiseerde Mendini in 1980 de tentoonstelling “L’oggetto banale” (het banale object) voor de Venetiaanse Biënnale.  Mendini’s antidesign activiteiten luidden het einde van het Modernisme in en de revival van een symbolische designtaal.

In 1980 wou hij het onderscheid tussen de schone kunsten en design in vraag stellen. Zijn sofa Kandissi (1978), werd daarom uitgerust met fel gekleurde houten figuren.

Van 1980 tot 1985 was Mendini hoofdredacteur van het designtijdschrift Domus. Vanaf 1983 doceerde hij design aan de Hochschule für angewandte Kunst in Wenen.

In 1981 nodigde meubelfabrikant Cassina hem uit om mee te werken aan het hun Bracciodiferro-ontwerp. Hij creëerde hiervoor zijn Mobile Infinito-serie. Bedoeling was een creatieve interactie met de gebruiker uitlokken.

Mendini was ook hoofd van de ontwerp- en communicatieafdeling van Alessi en werkte in 1983 mee aan het Tea G!.. Coffee Piazza-project. Alessi gaf Mendini samen met Achille Castiglioni en Aldo Rossi opdracht tot het ontwerpen van het Casa del la Felicità (1983-1988). Daarna ontwierp Mendini het spraakmakende Groninger Museum (1988-1993).

Mendini heeft diverse prijzen in de wacht gesleept, waaronder een Compasso d’Oro in 1979.
Hij is een productief ontwerper en een toonaangevend vormgevingstheoreticus.

oooOooo

Antidesign
Trendsetters / activiteiten

Alessandro Mendini (1931),Architect/vormgever
Miehele de Lucchi (1951) Architect/vormgever
Ettore Sottsass jr. (1917) Vormgever

Antidesigngroeperingen

Archizoom (1966-1982), Italiaanse ontwerpstudio
Superstudio (1966-1982), Italiaanse coöperatie voor architectuur en design
Grupo Strum (opgericht 1963), Italiaanse organisatie voor architectuur en design

oooOooo
DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove