Waardebepalingen van uw antiek en info over kunst en design
Antiekexperten.com

Koloman Moser

Koloman Moser

Overzicht actieve loopbaan

Oostenrijk  I  designer  I

Koloman Moser (1868-1918) studeerde van 1885 tot 1892 vormgeving en schilderkunst aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen. In 1886 volgde hij lessen aan de Allgemeine Mahlerschule in Wenen bij professor Franz Rumpier (1848-1922). Hij maakte grafisch werk, tijdens zijn studie, voor de tijdschriften Wiener Mode en Meggendoifers Humoristische Blätter. Van 1893 tot 1895 volgde hij een opleiding tot grafisch vormgever aan de Kunstgewerbeschule in Wenen. Aan de kinderen van aartshertog Karl Ludwig gaf hij tekenles.

Hij sloot zich aan bij progressieve kunstenaars als Gustav Klimt (1862-1918). In 1894 richtte hij met Josef Hoffmann en Josef Maria Olbrich de Siebener Club (Club van Zeven) op.

In 1895 werkt hij als zelfstandig graficus en werkte hij voor Martin Gerlach mee aan de uitgave van de serie foliodelen Allegorien, Neue Folge (1895).

In 1898 was hij medeoprichter van de Weense Secession en werd hij redacteur van het blad Ver Sacrum. Hij maakte hiervoor veel illustraties.

In 1899 gaf hij schilderles aan de Kunstgewerbeschule in Wenen. In 1900 werd hij benoemd tot hoogleraar. Ook in 1900 stelde Moser zijn meubilair en een collectie likeurglazen tentoon op de 7e tentoonstelling van Secession in Wenen en op de “Exposition Universelle et Internationale” in Parijs. Zijn collectie likeur glazen wordt op de markt gebracht door Bakalowits & Söhne.

In 1901 was hij medeoprichter van de Wiener Kunst im Haus.

In 1903 begon hij de Wiener Werkstätte samen met Josef Hoffmann en Fritz Wärndorfer (1869-1939). Dit was een vrij progressieve onderneming. Hij werkte mee als artistiek leider, aan de productie van meubilair, zilveren metaalwerk, textiel, sieraden en grafische ontwerpen. Voor het Cabaret Fledermaus, ontworpen door Josef Hoffmann, ontwierp hij kostuums en decors. Vanaf ca. 1901 verving Moser abstracte en naturalistische Secession motieven door geometrische patronen. De typische zwart-witte vierkante roosters die waren geïnspireerd op de Egyptische en Assyrische kunst waren een veelgebruikt motief. De strakke lijnen verwezen al naar het Formalisme van het Bauhaus uit de twintiger jaren.

Moser ontwierp ook glaswerk voor Loetz, stoffen voor Johann Backhausen & Söhne en meubilair voor J. & J. Kohn. Hij werkte ook als boekontwerper voor diverse uitgevers, zoals H. Bruckmann.

Tussen 1904 en 1906 ontwierp hij gebrandschilderde ramen voor de Am Steinhofkerk van Otto Wagner. In 1908 verliet Moser de Wiener Werkstätte na een ruzie met Wärndorfer. Daarna richtte hij zich volledig op de schilderkunst. Hij bleef toch nog decors ontwerpen voor de staatsopera.

Tussen 1909 en 1916 werden zijn schilderijen tentoongesteld in Düsseldorf Dresden, Budapest, Rome en Berlijn.

Moser was een productief en zeer getalenteerd ontwerper. Bij de overgang van de 19e naar de 20e eeuw maakte zijn werk de overgang van naturalisme naar geometrie.

oooOooo

Chronologisch overzicht

Data,  /    Activiteiten

  • 1885, Studeerde van tot 1892 vormgeving en schilderkunst aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen tot 1892
  • 1886, Volgt lessen bij professor Franz Rumpier aan de Allgemeine Mahlerschule in Wenen Grafisch werk voor de tijdschriften Wiener Mode en Meggendoifers Humoristische Blätter
  • 1893, Opleiding tot grafisch vormgever aan de Kunstgewerbeschule in Wenen
    Gaf tekenles aan de kinderen van aartshertog Karl Ludwig
  • 1894, Richtte de Siebener Club (Club van Zeven) samen met Josef Hoffmann en Josef Maria Olbrich
  • 1895, Werkt mee aan de uitgave van de serie foliodelen Allegorien, Neue Folge uitgegeven door Martin Gerlach
  • 1898, Medeoprichter van de Weense Secession en redacteur van het blad Ver Sacrum
  • 1899, Geeft schilderles aan de Kunstgewerbeschule in Wenen
  • 1900, Hoogleraar Kunstgewerbeschule in Wenen
    Stelt meubilair en een collectie likeurglazen, tentoon op de 7e tentoonstelling van Secession in Wenen en op de ‘Exposition Universelle et Internationale’ in Parijs
  • 1901, Medeoprichter van Wiener Kunst im Haus
    Verving abstracte en naturalistische motieven door geometrische patronen
  • 1903, Richt de Wiener Werkstätte op samen met Josef Hoffmann en Fritz Wärndorfer
    Ontwierp kostuums en decors voor het Cabaret Fledermaus
    Ontwerpt glaswerk voor Loetz
    Stoffen voor Johann Backhausen & Söhne Meubilair voor J. & J. Kohn
    Boekontwerper voor uitgever H. Bruckmann
  • 1904, Ontwerpt gebrandschilderde ramen voor de Am Steinhofkerk van Otto Wagner tot 1906
  • 1908, Verlaat de Wiener Werkstätte
    Wijdt zich volledig aan de schilderkunst
    Stelt schilderijen tentoon in Düsseldorf Dresden, Budapest, Rome en Berlijn
oooOooo

Art Nouveau
Trendsetters / activiteiten

Art nouveau,  Frankrijk
Hector Guimard, architect, meubelontwerper
Emile Gallé, vormgever, glasmaker,
Louis Majorelle, vormgever, meubelmaker, glasmaker
Henri de Toulouse Lautrec,  kunstenaar

Art nouveau, België
Victor Horta, architect, vormgever
Henri van de Velde, architect, industrieel ontwerper, schilder, kunstcriticus

Modern style, USA 
Louis Comfort Tiffany,   glasmaker, edelsmid, schilder, vormgever, interieurarchitect

Mo,dern style, Engeland,
Charles Rennie Mackintosh architect, vormgever

Jugendstil, Duitsland, Scandinavië  
Peter Behrens, grafisch ontwerper, architect, vormgever
Richard Riemerschmid, architect, vormgever

Sezession, Wiener Secession, Oostenrijk
Josef Franz Maria Hoffmann, architect, vormgever
Otto Wagner, architect, vormgever
Joseph Maria Olbrich,, architect, vormgever
Koloman Moser, schilder, vormgever, metaalbewerker

Modernismo, Modernista, Spanje 
Antonio Gaudi,, architect, vormgever

DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove