Christopher Dresser

Christopher Dresser

Overzicht actieve loopbaan

Engeland  I  Productdesigner en botanist

Christopher Dresser (1834-1904) studeerde van 1847 tot 1854 bij botanist John Lindley aan de Government School of Design in Londen, waar hij vervolgens veertien jaar doceerde. Zijn pleidooi voor “Art Botany” -de gestileerde, maar wetenschappelijk onderbouwde verbeelding van de natuur hielp het overdreven en kunstmatige Naturalisme dat op het hoogtepunt van de Victoriaanse stijl gebruikelijk was, vervangen door een gestileerder soort ornamenten. In 1856 maakte Dresser een bord gedecoreerd met planten en bloemen, een bijdrage aan Owen Jones” The Grammar of Ornament.

ln 1957 werd hij benoemd tot professor van “plantkunde toegepast op de beeldende kunsten” aan de School of Design in South Kensington. Tevens publiceerde hij verschillende artikelen in het Art Journal en drie boeken, die zijn reputatie vestigden en bijdroegen aan de toekenning van een eredoctoraat door de universiteit van Jena.

In 1860 solliciteerde Dresser, inmiddels doctor, naar de leerstoel voor botanie aan de universiteit van Londen. Hij slaagde er niet in deze positie te verwerven en begon in plaats daarvan aan een carrière in ontwerpen. Als zijn sollicitatie naar een leerstoel plantkunde aan de universiteit van Londen was geslaagd, zou de Britse designgeschiedenis het moeten stellen hebben zonder een van zijn boeiendste vertegenwoordigers.

Hij begon een ontwerpbureau, dat van het begin af aan enorm succesvol was. Dresser leverde ontwerpen voor metaalwerk, keramiek, glas, tegels, textiel, behang en gietijzeren gebruiksartikelen aan ten minste dertig van de belangrijkste fabrikanten in Groot-Brittannië. Hij was ook zeer invloedrijk als ontwerptheoreticus en promootte als een van de eersten de bijzondere kwaliteiten van de Japanse toegepaste kunst. Zijn vooruitziende ontwerpen getuigden van zijn geloof in industriële productie en zijn streven naar “Waarheid, Schoonheid, Macht“. Naast zijn bekendheid als ontwerphervormer was Dresser een van de eerste professionele industriële vormgevers.

Dresser was zijn tijd enkele tientallen jaren vooruit doordat hij zich al met het modernistische functionalisme bezighield. Hij was een grote bewonderaar van de Japanse kunst en vakmanschap en was geïnteresseerd in rustige, “Oosterse” vormen. Dresser was, evenals William Morris, een voorstander van “eerlijke materialen”. Dit is duidelijk te zien in zijn strakke designs van zilverwerk. Zilver was een materiaal waar hij zeer graag mee werkte. De heldere en duidelijk gestructureerde creaties samengesteld met hoofdzakelijk geometrische vormen, waren zeer afwijkend van de toen gangbare overdadige versieringsvormen.

Hij maakte symmetrische designs in glas en porselein en behang voor talrijke Britse fabrieken. Commercieel was hij succesvol. Maar bleef zich heel goed bewust van zijn rol als een van de eerste industriële designers. Daarom gaf hij regelmatig zijn mening over designkwesties in boeken en tijdschriften.

Chronologisch overzicht

Esthetic Movement
Actoren,  Activiteiten

 

Enkele ontwerpen