Moderne stijl

Moderne stijl

Historiek

Moderne stijl (1920-1940) is de naam voor een vorm van art deco die bestond in Parijs in de jaren ‘20 en 30. Moderne stijl was populair in Europa maar had een grote bloeiperiode in de VS. Een internationaal publiek raakte bekend met de stijl door de Hollywooddecors van chroom en glas.

Ontwerpers werden geïnspireerd door de Wiener Werkstätte en gebruikten krachtige, geometrische vormen. De glanzende afwerking van hun meubels bestond uit chroom en aluminium. Het werk van de Amerikaanse interieur- en meubelontwerper DonaId Deskey wordt vaak beschouwd als exponent van de moderne stijl.

De moderne stijl was een esthetisch oppervlakkige, decoratieve stroming die een machine-esthetiek gebruikte om de intrinsieke werking van een object te verbergen. Het uiterlijk van de machine werd decoratief gebruikt zonder dat er noodzakelijkerwijs een functionele relatie was.

In de architectuur werd de moderne stijl vooral gebruikt voor openbare gebouwen, van wolkenkrabbers tot filmtheaters waar “de belofte van een door machines gemaakte toekomst” werd verkondigd. Maar toen de Depressie verergerde, werden steeds minder moderne gebouwen neergezet.

De stijl werd toen echter gebruikt voor consumentenproducten en interieurs. Er werden weinig huizen in de moderne stijl gebouwd, maar waar dat wel gebeurde, gaf de decoratieve buitenkant vaak een heel andere indruk dan de traditionele plattegrond en aankleding van het interieur.

De moderne stijl voelde zich in veel opzichten aangetrokken tot het nieuwe: van materiaal en jong talent tot technologie. Bakeliet en hars soorten werden zeer populair. Bakstenen gebouwen werden steeds vaker bedekt met beton of een gestukte “huid” waardoor een egale, metaalachtige afwerking ontstond, wat de machineachtige indruk versterkte.

Het cruiseschip was de fysieke manifestatie van al het nieuwe en daarom was het geen toeval dat gebouwen op schepen gingen lijken. Veel ontwerpers werkten in opdracht van rijke particulieren en de moderne stijl werd algauw het symbool van de Amerikaanse droom. Veel esthetische attributen die met de moderne stijl worden geassocieerd werden later opnieuw gebruikt in het postmodernisme.

Trendsetters Activiteiten

Donald Deskey (1894-1989), Vormgever, grafiek, verpakkingen, interieurs,
verlichting, meubels, tentoonstellingen
Karl Emanuel Martin (Kern) Weber (1889-1963), Vormgever
Eileen Moray Gray (1879-1976), Architect/vormgever
Walter Dorwin Teague (1883-1960), Industrieel ontwerper
Raymond Fernand Loewy (1893-1986), Vormgever

Via onderstaande links
kunt u de infopagina
opvragen van

een stijlperiode of
van een designer

Arts-And-Craftsbeweging

William Morris (1834-1896)
A.W.N. Pugin (1812-1852)
Arthur Heygate Mackmurdo (1851–1942)
Charles R. Ashbee (1863-1942)
Gustav Stickley (1857–1942)

Esthetic Movement

Edward William Godwin (1833-1886)
Louis Comfort Tiffany (1848-1933)
François Eugène Rousseau (1827-1891)

Japonisme

Siegfried Bing (1838–1905)

Art Nouveau

Hector   Guimard (1867-1942)
Emile Gallé (1846-1904)
Louis Majorelle (1859-1926)
Victor Horta (1861-1947)
Henri van de Velde (1863-1957)
Charles Rennie Mackintosh (1868-1928)
Richard Riemerschmid (1868-1957)
Josef Franz Maria Hoffmann (1870-1956)
Otto Wagner (1841–1918)
Josef Maria Olbrich (1867-1908)
Koloman Moser (1868-1918)
Antonio Gaudy y Cornet (1852-1926)

Modernisme

Charles-Edouard Jeanneret 
(Le Corbusier)
 (1887-1965)
Adolf Loos (1870-1933)
Peter Behrens (1868-1940)
Walter Adolph Gropius (1883-1969)
Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969)

Secession

Gustav Klimt (1862-1918)

Art Deco

JacquesEmile Ruhlmann (1879-1933)
René-Jules Lalique (1860-1945)
A.M. Cassandre (1901-1968-)
Donald Deskey (1894-1989)

De Stijl

Theo van Doesburg (1883-1931)
Jacob Johannes Pieter Oud (1890-1963)
Gerrit Thomas Rietveld (1888-1964)

Bauhaus

Marcel Lajos Breuer (1902-1971)
László MoholyNagy (1895-1946)
Marianne Brandt (1893-1983)
Mart Stam (1899-1986)

Moderne Stijl

Karl Emanuel Martin (Kern) Weber 
(1889-1963)
Eileen Moray Gray (1879-1976)
Walter Dorwin Teague (1883-1960)
Raymond Fernand Loewy (1893-1986)

Organic Design

Frank Lloyd Wright (1867-1959)
Charles Alvar Aalto (1898-1976)
Eero Saarinen (1910-1961)
Charles Eames (1907-1978) &
Ray Eames (1912-1988)
Pierre Paulin (1927-)

Modern Scandinavisch Design

Bruno Mathsson (1907-1988)
Josef Frank (1885-1967)
Arne Jacobsen (1902-1971)
Verner Panton (1926-1998)
Henning Koppel (1918-1981)
Borge Mogensen (1914-1972)
HansJorgen Wegner (1914–  )
Tapio Veli Ilmari Wirkkala (1915-1985)
Timo Sarpaneva (1926– )

Pop-Art

Peter Murdoch (1949)

Space Age

Eero Aarnio (1932– )
Olivier Mourgue (1939- )
Marco Zanuso sr. (1916-2001)
Richard Sapper (1932- )

Antidesign

Alessandro Mendini (1931–  )
Michele de Lucchi (1951-  )
Ettore Sottsass jr(1917-2007)

Hightech

Norman Foster (1935-  )
Ward Bennett (1917-2003)

Postindustrialisme

Tom Dixon (1959-  )
Ron Arad (1951-  )

Postmodernisme

Mario Botta (1943-  )
Andrea Branzi (1938-  )
Nathalie du Pasquier (1957-  )
Aldo Rossi (1931-1997)
Matteo Thun (1952 –  )
Shiro Kuramata (1934-1991)
Micael Graves (1934)
Alessandro Mendini (1931)
April Greiman (1948)

Deconstructivisme

Frank Owen Gehry (geb, 1929)
Daniel Weil (1953)
Ross Lovegrove