Walter Dorwin Teague

Walter Dorwin Teague

Overzicht actieve loopbaan

Verenigde Staten I Productdesigner

 In 1903 volgde hij avondlessen aan de Arts Students League in New Vork tot 1907 en werkte daarna als illustrator voor een postorderbedrijf en voor Hampton Advertising Agency in New York.

In 1912 begon hij zijn eigen atelier en werkte hij als freelance typograaf en grafisch vormgever. 

In 1926 bezocht hij Parijs, waar hij gegrepen werd door het werk van Le Corbusier.

Terug in New Vork begon hij een van de eerste adviesbureaus voor industriële vormgeving.  

In 1936 ontwerpt hij de Bantam Special, een camera voor Eastman Kodak. Deze camera was handzamer en gebruiksvriendelijker dan de andere modellen.

In 1930 ontwierp Teague de carrosserie van de Marmon Model 16-auto. Hij deed dit samen met zijn zoon. Door hun stroomlijn hadden ze een lagere luchtweerstand dan andere modellen uit die tijd. Hij ontwierp glas voor Corning Glass Works en Steuben, keukengerei voor Pyrex, pennen en aanstekers voor Scripto, lampen voor Polaroid, stencilmachines voor A.B. Dick, radio’s voor Sparton en de Centennial-piano voor Steinway. Het waren allemaal gestroomlijnde producten.

Teague ontwierp ook een plastic vrachtwagencarrosserie voor UPS, supermarkten voor Colonial Stores, interieurs voor de Boeing 707, de Amerikaanse paviljoens voor diverse internationale beurzen, expositieruimten voor Ford, benzinestations voor Texaco en een kassa voor de National Cash Register Company.

In 1940 schreef hij het boek Design This Day The Technique of Order in de Machine Age. Hierin maakte hij reclame voor de mogelijkheden van machines en de “nieuwe en spannende stijl” van het machinetijdperk. Zijn vernieuwende en functionele ontwerpen ontsproten uit zijn interesse voor verhoudingen en symmetrie en zijn voorkeur voor geautomatiseerde productiemethoden.

Walter Dorwin Teague studeerde kunst, was een liefhebber van de cultuur van het oude Griekenland en Rome en begon, zoals bijna alle Amerikaanse designpioniers, in de reclame­ wereld. 

Hij was een van de eerste die design op een professioneel niveau bracht en leverde een belangrijke bijdrage aan de ‘American Way of Life‘, zoals door zijn interieurdesign van Boeing-vliegtuigen

Teague ontwierp voor de New York World’s Fair in 1939 het paviljoen voor National Cash Register (NCR) en creëerde het ultieme icoon van de consumptiemaatschappij, een gigantische kassa.  

 

1883      Geboren in Decatur. Indiana

1903      Verhuist naar New York, 
              Studeert aan Art Students League

1911      Opent studio voor grafische vormgeving

1926      Reist naar Parijs; wijdt zich aan productdesign

1928      Werkt voor Kodak (tot 1960)

1930      Model 16 automobiel voor Marmon,  
              Beau Brownie 2 en 2A fototoestellen voor Kodak

1932      Werkt voor glasfabriek Corning Glass Works, 
              Ontwerpt tentoonstelling Design tor the Machine in
              Philadelphia Museum of Art

1932      Glazen producten voor Steuben

1934      Baby Brownie fototoestel voor. Kodak

1935      Huisstijl voor Texaco benzinestations

1935      Blue Moon radio voor Sparton

1936      Bantam Special fototoestel voor Kodak,   
              Model 517 radio voor Sparton

1937      Showroom voor Ford in New York

1939      Leidt designcomité van New York World Fair
              Paviljoen voor National Cash Register (NCR)
              Ford en DuPont

1939      Metalen tafellamp

1940      Publiceert boek Design This Day
              The Technique of Order in the Machine Age

1944      Voorzitter van Vereniging van Industriële Vormgevers

1952      Scripto pen voor Parker

1954      Interieurdesign van Boeing 707 straalvliegtuig

Actoren/activiteit

Donald Deskey (1894-1989), Vormgever, grafiek, verpakkingen, interieurs,
verlichting, meubels, tentoonstellingen

Karl Emanuel Martin (Kern) Weber(1889-1963), Vormgever

Eileen Moray Gray (1879-1976), Architect/vormgever

Walter Dorwin Teague (1883-1960), Industrieel ontwerper

Raymond Fernand Loewy (1893-1986), Vormgever

Enkele realisaties