Internationale stijl

Internationale stijl

Historiek

Internationale stijl   (1933-1980)   Toen het Bauhaus in 1933 werd opgeheven, emigreerden Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe en een aantal andere Bauhausprofessoren naar de VS, velen via Engeland. Op tentoonstellingen en door het uitvoeren van opdrachten bleven ze de Bauhausfilosofie verkondigen. Gropius en Van der Rohe bezetten er na de oorlog prestigieuze leerstoelen. De internationale stijl was in de VS uit het modernisme ontstaan, maar minder utilitaristisch.

Alfred H. Barr jr., de toenmalige directeur van het MoMA in New York, vernoemde de stijl naar de catalogus International Style: architecture since 1922 die was samengesteld voor de MoMA-expositie die in 1932 van werk van Russell Hitchcock en Philip Johnson werd gehouden.

Behalve dat de naam verwijst naar een specifiek soort modernisme dat door onder andere Gropius en Van der Rohe wordt gepropageerd, is de term internationale stijl ook van toepassing op de stroming in het modernisme waarin vormgeving op puur stilistisch niveau functionalistisch wordt benaderd.

De internationale stijl bloeide in de jaren ‘60. Het gebruik van industriële materialen zoals staal en glas en de utilitaristische onopgesmuktheid van architectuuren interieurontwerpen waren kenmerkend. Toen de stijl zich verder ontwikkelde, probeerde een aantal ontwerpers, zoals Eero Saarinen en Charles Eames, hem menselijker te maken door geometrische met organische vormen te contrasteren.

Anderen, onder wie Kenzo Tange, gingen tot het andere uiterste en ontmenselijkten materiaal en vorm juist in een brutalistische stijl. Bijna synoniem met internationale stijl was good design, een naam die vlak na de Tweede Wereldoorlog in Noord-Europa en de VS ontstond. Producten werden ontworpen “volgens de formele, technische en esthetische principes” van het modernisme.

De Design Council in Londen en het MoMA in New York probeerden beide door tentoonstellingen, lezingen en tijdschriften good design te stimuleren. In Londen kreeg good design van de Design Council het officiële zegel van goedkeuring, het “kitemark”.

Max Bill, die zelf aan het Bauhaus had gestudeerd en die de Bauhausidealen enthousiast nastreefde, was een van de oprichters van de Hochschule für Gestaltung in Dim, waar good design werd gestimuleerd.

Op de eerste good-design tentoonstelling, gehouden in 1950 in het MoMA, werd een aantal ontwerpen aangeprezen en verkocht met het good-designlabel. Een voorbeeld van good design en internationale stijl is de eenvoudige, functionalistische huisstijl die Dieter Rams voor Braun ontwikkelde.

Internationale stijl

te koop op het internet

Internationale stijl

te koop op het internet

Meer informatie vindt u
via onderstaande links

DESIGN
Design
The design encyclopedia
De Industriële Revolutie

ARTS & CRAFTSBEWEGING
Arts & Crafts Movement
Arts & Crafts
Craftsman Workshops
Neogotiek
Modernisme
William Morris
A. W. N. Pugin
Working Men’s College
Wren’s City Churches
National Association for the Advancement
The Human Hive
Gustav Stickley
Charles F.A. Voysey
John Ruskin
The Stone of Venice
The Great Exhibition

ESTHETIC MOVEMENT
International Exhibition 1862
Christopher Dresser
The Grammar of Ornament
Victoriaanse vormgeving
Victoriaanse ornamenten
Christopher Dresser
Owen Jones
Prerafaëlitische Schilders
Félix Bracquemond 
The Grammar of Ornament
Owen Jones

JAPONISME
Japonisme
Tiffany
Louis Comfort Tiffany
Le Japon Artistique

ART NOUVEAU
Art Nouveau
Henri Toulouse-Lautrec
Hector Guimard
Emile Gallé
René Lalique 
Louis Majorelle
Victor Horta
Henri van de Velde
Louis Comfort Tiffany
Charles Rennie Mackintosh
Peter Behrens
Richard Riemerschmid
Josef Franz Maria Hoffmann
Otto Wagner
Joseph Maria Olbrich
Koloman Moser
Antonio Gaudi

MODERNISME
Nikolaus Pevners
Le Corbusier
Adolf Loos
Ornament und Verbechen
Peter Behrens
Walter Gropius
Ludwig Mies van der Rohe

SECESSION
Secession
Gustav Klimt

ART DECO
JacquesEmile Ruhlmann
René-Jules Lalique
Donald Deskey

DE STIJL
De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud 
Gerrit Thomas Rietveld

BAUHAUS
Bauhaus
New Bauhaus Chicago
Hochschule für Gestaltung
Breuer
László Moholy–Nagy
Marianne Brandt
Mart Stam

MODERNE STIJL
Moderne stijl
Eileen Gray

STREAMING
Henry Dreyfuss

ORGANIC DESIGN
Organic Design
Frank Lloyd Wright
Charles Alvar Aalto 
Eero Saarinen
Charles Eames en Ray Eames
Pierre Paulin

INTERNATIONALE STIJL
Internationale stijl
Philip Cortelyou Johnson

MODERN SCANDINAVISCH DESIGN
Modern Scandinavisch design
Bruno Mathsson
Josef Frank
Arne Jacobsen
Verner Panton
Borge Mogensen
HansJorgen Wegner
Tapio Veli Ilmari Wirkkala

ZWITSERSE SCHOOL
Adrian Frutiger

SPACE AGE
Richard Sapper

ANTIDESIGN
Alessandro Mendini
Michele de Lucchi
Ettore Sottsass jr.

HIGHTECH
Norman Foster

POSTINDUSTRIALISME
Ron Arad

DECONSTRUCTIVISME
Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Ross Lovegrove

Belangrijkste kenmerken

Eenvoudige, utilitaristische, onversierde ontwerpen

Gesculptuurde vormen

Industriële materialen zoals
staal en glas

Internationale stijl was de naam van een minder utilitaristische vorm van het modernisme
die ontstond in de VS doordat exBauhaus vormgevers daar hun ideeën propageerden

Internationale stijl was bijna synoniem met good design waarbij producten ontworpen werden volgens de formele, technische en esthetische principes van het modernisme

 

Trendsetters Activiteiten

Ludwig Mies van der Rohe 
(1886-1969),  Architect/vormgever

Charels (1907-1978), Architect/vormgever

Ray Eames (1917-1988),  Vormgever

Jacobus Johannes Pieter Oud (1890-1963),   Architect planoloog vormgever

Walter Adolph Gropius 
(1883-1969),  Architect

Philip Cortelyou Johnson (1906-2005), Architect

Alfred H. Barr jr. (1907-1981), Oprichter en directeur van het MoMA, New York