Zwitserse school

Zwitserse school

Historiek

De Zwitserse school (1950-1970)  had in de jaren ‘60 en 70 ook grote invloed op Amerikaanse ontwerpers, nadat de stijl over de hele wereld invloed had gekregen. De beweging begon in Zwitserland en Duitsland, maar reikte al snel over de grenzen en groeide uit tot internationale stijl met over de hele wereld talrijke aanhangers.

Het internationale succes van de school was mede het gevolg van de eendracht en orde die de stijl karakteriseren. Hun leer sloeg vooral aan in landen waar men twee of zelfs drietalig was, zoals in Canada en Zwitserland. De Zwitserse school maakte het voor ontwerpers mogelijk grote hoeveelheden informatie denkt bijvoorbeeld aan verkeersborden een eenduidige en coherente vorm te geven.

Ernst Keiler (1891-1968), vooral verantwoordelijk voor de disciplinaire kwaliteit waarmee de school bekend werd, meende dat de oplossing voor het ontwerpprobleem uit de inhoud moest komen. In de jaren ‘50 verspreidde de invloed van de stijl zich via het tijdschrift: Neu: Grapbic Design, dat in 1959 voor het eerst verscheen, terwijl het grafische werk van vertegenwoordigers van de Zwitserse School in 1939 op de Swiss National Exhibition ten toon werd gesteld.

Zwitserse school

te koop op het internet

Zwitserse school

te koop op het internet

Meer informatie vindt u
via onderstaande links

DESIGN
Design
The design encyclopedia
De Industriële Revolutie

ARTS & CRAFTSBEWEGING
Arts & Crafts Movement
Arts & Crafts
Craftsman Workshops
Neogotiek
Modernisme
William Morris
A. W. N. Pugin
Working Men’s College
Wren’s City Churches
National Association for the Advancement
The Human Hive
Gustav Stickley
Charles F.A. Voysey
John Ruskin
The Stone of Venice
The Great Exhibition

ESTHETIC MOVEMENT
International Exhibition 1862
Christopher Dresser
The Grammar of Ornament
Victoriaanse vormgeving
Victoriaanse ornamenten
Christopher Dresser
Owen Jones
Prerafaëlitische Schilders
Félix Bracquemond 
The Grammar of Ornament
Owen Jones

JAPONISME
Japonisme
Tiffany
Louis Comfort Tiffany
Le Japon Artistique

ART NOUVEAU
Art Nouveau
Henri Toulouse-Lautrec
Hector Guimard
Emile Gallé
René Lalique 
Louis Majorelle
Victor Horta
Henri van de Velde
Louis Comfort Tiffany
Charles Rennie Mackintosh
Peter Behrens
Richard Riemerschmid
Josef Franz Maria Hoffmann
Otto Wagner
Joseph Maria Olbrich
Koloman Moser
Antonio Gaudi

MODERNISME
Nikolaus Pevners
Le Corbusier
Adolf Loos
Ornament und Verbechen
Peter Behrens
Walter Gropius
Ludwig Mies van der Rohe

SECESSION
Secession
Gustav Klimt

ART DECO
JacquesEmile Ruhlmann
René-Jules Lalique
Donald Deskey

DE STIJL
De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud 
Gerrit Thomas Rietveld

BAUHAUS
Bauhaus
New Bauhaus Chicago
Hochschule für Gestaltung
Breuer
László Moholy–Nagy
Marianne Brandt
Mart Stam

MODERNE STIJL
Moderne stijl
Eileen Gray

STREAMING
Henry Dreyfuss

ORGANIC DESIGN
Organic Design
Frank Lloyd Wright
Charles Alvar Aalto 
Eero Saarinen
Charles Eames en Ray Eames
Pierre Paulin

INTERNATIONALE STIJL
Internationale stijl
Philip Cortelyou Johnson

MODERN SCANDINAVISCH DESIGN
Modern Scandinavisch design
Bruno Mathsson
Josef Frank
Arne Jacobsen
Verner Panton
Borge Mogensen
HansJorgen Wegner
Tapio Veli Ilmari Wirkkala

ZWITSERSE SCHOOL
Adrian Frutiger

SPACE AGE
Richard Sapper

ANTIDESIGN
Alessandro Mendini
Michele de Lucchi
Ettore Sottsass jr.

HIGHTECH
Norman Foster

POSTINDUSTRIALISME
Ron Arad

DECONSTRUCTIVISME
Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Ross Lovegrove

Belangrijkste kenmerken

Gebruik van fotomontage

Schreefloze typografie

Gebuik van “witte ruimtes”

Objectieve fotografie (realistische beelden)

Asymmetrisch design op rasterstructuur waardoor een visuele eenheid wordt gecreëerd

Informatie gepresenteerd op een heldere en feitelijke manier want het ultieme doel is helderheid en orde

Overtuiging dat vormgeving een groot sociaal nut heeft en een belangrijke activiteit is; persoonlijke expressie en excentrieke oplossingen worden afgewezen voor een universelere en meer wetenschappelijke aanpak

Geloof dat de oplossing voor een vormgevingsprobleem in de inhoud ligt

 

Trendsetters Activiteiten

Ernst Keiler (1891-1968), Grafisch ontwerper, typograaf

Theo Ballmer( 1902-1965), Grafisch ontwerper

Adrian Frutiger (1928), Typograaf, grafisch ontwerper (belettering, borden, boekdesign, symbolen)

Max Miedinger (1910-1980), Typograaf

Walter Herdeg (1908), Grafisch ontwerper, redacteur, oprichter van Graphis