Antidesign

Antidesign

Historiek

Antidesign  (1966-1980)  Ook bekend onder de naam radical design. In de jaren ‘60 begon een groeiend aantal avant-gardevormgevers te rebelleren tegen de gestileerde elegantie van het modernisme. Binnen deze avant-garde van vormgevers in architectuur en design gingen groepjes hun eigen beweging vormen, zoals Archizoom en Superstudio, die beide in 1966 in Florence werden opgericht.

Deze collectieven werden denktanks voor vormgeving. Ze maakten prototypes en organiseerden installaties en manifestaties waaruit bleek dat het hen te doen was om de totale omgeving en niet om een enkel object.

In de tweede helft van het decennium hadden deze groepjes groot gezag in de designwereld. Ze wezen de formalistische waarden van het Italiaanse neomodernisme af en probeerden de culturele en politieke rol van design nieuw leven in te blazen. Ze vonden dat het modernisme op dat moment niets meer was dan een goedkoop marketingmiddel.

De aanhangers van antidesign probeerden de “goede smaak” en de elitaire esthetische waardes van het modernisme te ondermijnen met de designelementen die het modernisme zo verfoeide. De antidesignbeweging hield van kortstondigheid, ironie, kitsch, felle kleuren en schaalvervorming die de puur functionele waarde van een object ondermijnden en begrippen als smaak en good design in twijfel trokken.

Onder leiding van zijn belangrijkste woordvoerder, Allessandro Mendini, werd in 1976 de Studio Alchimia opgericht, die als doel had alledaagse consumentengoederen te transformeren tot objecten voor esthetische overpeinzing. Tot de groep behoorden ook Ettore Sottsass jr., Paola Navone, Andrea Branzi en Miehele de Lucchi.

Sottsass was de drijvende kracht en de activiteiten van de beweging vonden groepsgewijs plaats, maar uiteindelijk consolideerde de beweging begin jaren ‘80 als Memphis. Toen Memphis in Italië ontstond, ontwikkelde het antidesign, met zijn slogan “bevrijding van decoratie om de decoratie”, zich tot het internationaal erkende postmodernisme.

Antidesign

te koop op het internet

Antidesign

te koop op het internet

Meer informatie vindt u
via onderstaande links

DESIGN
Design
The design encyclopedia
De Industriële Revolutie

ARTS & CRAFTSBEWEGING
Arts & Crafts Movement
Arts & Crafts
Craftsman Workshops
Neogotiek
Modernisme
William Morris
A. W. N. Pugin
Working Men’s College
Wren’s City Churches
National Association for the Advancement
The Human Hive
Gustav Stickley
Charles F.A. Voysey
John Ruskin
The Stone of Venice
The Great Exhibition

ESTHETIC MOVEMENT
International Exhibition 1862
Christopher Dresser
The Grammar of Ornament
Victoriaanse vormgeving
Victoriaanse ornamenten
Christopher Dresser
Owen Jones
Prerafaëlitische Schilders
Félix Bracquemond 
The Grammar of Ornament
Owen Jones

JAPONISME
Japonisme
Tiffany
Louis Comfort Tiffany
Le Japon Artistique

ART NOUVEAU
Art Nouveau
Henri Toulouse-Lautrec
Hector Guimard
Emile Gallé
René Lalique 
Louis Majorelle
Victor Horta
Henri van de Velde
Louis Comfort Tiffany
Charles Rennie Mackintosh
Peter Behrens
Richard Riemerschmid
Josef Franz Maria Hoffmann
Otto Wagner
Joseph Maria Olbrich
Koloman Moser
Antonio Gaudi

MODERNISME
Nikolaus Pevners
Le Corbusier
Adolf Loos
Ornament und Verbechen
Peter Behrens
Walter Gropius
Ludwig Mies van der Rohe

SECESSION
Secession
Gustav Klimt

ART DECO
JacquesEmile Ruhlmann
René-Jules Lalique
Donald Deskey

DE STIJL
De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud 
Gerrit Thomas Rietveld

BAUHAUS
Bauhaus
New Bauhaus Chicago
Hochschule für Gestaltung
Breuer
László Moholy–Nagy
Marianne Brandt
Mart Stam

MODERNE STIJL
Moderne stijl
Eileen Gray

STREAMING
Henry Dreyfuss

ORGANIC DESIGN
Organic Design
Frank Lloyd Wright
Charles Alvar Aalto 
Eero Saarinen
Charles Eames en Ray Eames
Pierre Paulin

INTERNATIONALE STIJL
Internationale stijl
Philip Cortelyou Johnson

MODERN SCANDINAVISCH DESIGN
Modern Scandinavisch design
Bruno Mathsson
Josef Frank
Arne Jacobsen
Verner Panton
Borge Mogensen
HansJorgen Wegner
Tapio Veli Ilmari Wirkkala

ZWITSERSE SCHOOL
Adrian Frutiger

SPACE AGE
Richard Sapper

ANTIDESIGN
Alessandro Mendini
Michele de Lucchi
Ettore Sottsass jr.

HIGHTECH
Norman Foster

POSTINDUSTRIALISME
Ron Arad

DECONSTRUCTIVISME
Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Ross Lovegrove

Belangrijkste kenmerken

Opvallende kleuren

Schaalvervorming

Gebruik van ironie en kitschom de functionaliteit van een object onderuit te halen

Interesse voor de hele omgeving en niet zozeer voor het individuele object

Verwierp formalistische waarden van Italiaans neomodernisme
en wilde de culturele en politieke rol van design een nieuwe impuls geven

Plaatste vraagtekens bij de begrippen smaak en good designen ondermijnde functionaliteit

 
 

Trendsetters Activiteiten

Alessandro Mendini (1931),,Architect/vormgever

Miehele de Lucchi (1951) Architect/vormgever

Ettore Sottsass jr. (1917) Vormgever

Antidesigngroeperingen
Archizoom (1966-1982), Italiaanse ontwerpstudio

Superstudio (1966-1982), Italiaanse coöperatie voor architectuur en design

Grupo Strum (opgericht 1963), Italiaanse organisatie voor architectuur en design