Michele de Lucchi

Michele de Lucchi

Overzicht actieve loopbaan

Italië  I  Architect en meubel- en productdesigner  I  www.amdl.it

Michele de Lucchi (1951-  ) studeerde in Padua en later bij Adolfo Natalini (1941) aan de Università di Firenze, waar hij in 1975 afstudeerde. In 1973 richtte hij samen met Piero Brombin, Pier Paola Bortolami, Boris Pastroveechic en Valerio Tridenti de architectuur en designgroep Cavart op, die Radical Design promootte door manifestaties, publicaties en seminars, waarvan de bekendste “Cultureel onmogelijke architectuur” heette en werd gehouden in een marmergroeve in Padua.

Van 1975 tot 1977 doceerde De Lucchi architectuur aan de Università di Firenze.

In 1978 verhuisde hij naar Milaan om bij KartelIs interne ontwerpbureau Centrokappa te gaan werken. Daarna ontmoette hij Ettore Sottsass en hielp hem bij de planning van de eerste Memphis-tentoonstelling.

In 1979 ontwierp hij verschillende postmoderne prototypen van elektrische huishoudelijke apparaten voor Alchimia en werd hij adviseur bij Olivetti.

In 1981 werd hij medeoprichter van de groep Memphis en was hij verantwoordelijk voor de introductie van geometrische motieven op het kunststoflaminaat dat de groep gebruikte.

In 1986 richtte hij Solid op, een designgroep in Milaan, en ging hij doceren aan de Domus Academie in Milaan.

In het begin van de jaren ‘90 richtte hij de De Lucchi Group op en sindsdien heeft hij veel gewerkt in Japan en Duitsland. Zijn recente ontwerpen zijn minder experimenteel en geschikter voor industriële productie.

De Italiaanse designer Michele De Lucchi is vooral populair bij design liefhebbers vanwege de experimentele designs in zijn Privata collectie die bestaat uit ongewone vazen, lampen en meubels in kostbaar Murano glas, marmer of metaal. Deze objecten zijn bedoeld voor kenners die dergelijke waardevolle voorwerpen graag in huis willen hebben.

In de vroege jaren zeventig was De Lucchi echter een van de jonge rebellen die zich fel verzetten tegen de gevestigde orde van de designwereld. De student architectuur stond als een soort Napoleon gekleed voor de Triënnale in Milaan om te protesteren tegen de overvloed aan onbenullige producten.

Hij sloot zich aan bij de avant-garde experimentele designgroep Studio Alchimia en in de jaren tachtig bij de Memphis designgroep, waar hij postmoderne meubels, accessoires voor woninginrichting en laminaat voor ontwierp.

Tijdens deze periode verwierp De Lucchi het idee van functionaliteit als het hoogste principe van design, zoals duidelijk is bij zijn First stoel, waarvan de arm- en rugleuningen eenvoudig uit twee ballen en een aan een ring bevestigde fel blauwe schijf bestaan.

Aan comfort werd wel het minste gedacht; de klassieke bouwelementen van de stoel werden als het belangrijkste gezien en tot in het uiterste doorgevoerd. Aan het einde van de jaren tachtig richtte De Lucchi zich echter steeds meer op industriële producten die in grote hoeveelheden gefabriceerd konden worden. Hij slaagde erin een bestseller te creëren met de elegante Tolomeo bureaulamp voor Artemide, met zijn mat-aluminium constructie, die tegenwoordig talrijke kantoren siert.

Na twintig jaar belichaamt hij nog steeds de illusie van tijdloosheid. Aan het einde van de jaren zeventig trok het Italiaanse designbedrijf Olivetti De Lucchi aan als adviseur. Aan het begin van de jaren negentig werd hij hoofd van de designafdeling en verantwoordelijk voor productontwikkeling. Hij deed ook productstudies voor Compacq, Siemens, Philips en Vitra.

Vanaf het einde van de jaren tachtig ondernam De Lucchi bouwkundige projecten in Japan en Europa. Hij is sinds die tijd, samen met leden van zijn teams, ook adviseur voor grote Duitse dienstenorganisaties zoals Deutsche Bank en de spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, waarvoor zij nieuwe loketten hebben ontworpen.

 

Chronologisch overzicht

Data Activiteiten / Ontwerpen

1951 Geboren in Ferrara

1973 Richt designgroep Cavart op ,
Ontwikkelt experimentele bouwprojecten

1975 Voltooit architectuurstudie in Florence,
Doceert architectuur aan de Università di Firenze

1978 Sluit zich aan bij Studio Alchimia,
Verhuist naar Milaan om bij KartelIs interne ontwerpbureau Centrokappa te gaan werken

1979 Ontwerpt verschillende postmoderne prototypen van elektrische huishoudelijke apparaten voor Alchimia,
Wordt adviserend designer bij Olivetti,
Prototypes voor de Elettrodomestici huishoudelijke apparaten voor Girmi

1981 Medeoprichter designgroep Memphis,
Oceanic lamp en Lido bank voor Memphis

1983 First stoel en Antares vaas voor Memphis

1986 Richt designgroep Solid op in Milaan

1987 Tolomeo bureaulamp voor Arternide (met Giancarlo Fassina)

1988 Richt Studio De Lucchi op,
Doceert aan de Domus Academie in Milaan,
Segmenti kantoorbenodigdheden voor KartelI

1990 Oprichting De Lucchi Group

1992 Wordt hoofd design bij Olivetti

1993 Filialen van Deutsche Bank

1995 OFX 1000 fax en Echos 20 laptop voor Olivetti

1997 Inrichting station Frankfurt voor Deutsche Bahn (met Nicholas Bewick),
The Forchette lamp

1998 Richt Studio aMDL op met Angelo Michel! Producten

1999 Artjet 70 en
Artjet 20 inkjetprinters voor Olivetti

2000 Attivo bureaustoel voor Mauser

2001 Giocanda collectie calculators en ,
Copy Lab 200 kopieerapparaat voor Olivetti

2003 Castore en Logica lampencollectie voor Artemide (met Gerhard Reichert)

2004 Layout kast voor Arflex

2006 Flora, Fauna,
Festa en Festina plafondlampen

 

Actoren/activiteit

Space Age
Eero Aarnio (1932- ) 
Vormgever (interieurs, industrieel)
 
Olivier Mourgue (1939-  ) 

Vormgever

Marco Zanuso sr. (1916-2001) 
Vormgever

Richard Sapper (1932- ) 
Architect, vormgever

Antidesign
Alessandro Mendini (1931),
Architect/vormgever

Miehele de Lucchi (1951) Architect/vormgever

Ettore Sottsass jr. (1917) Vormgever

Antidesigngroeperingen

Archizoom (1966-1982), 
Italiaanse ontwerpstudio

Superstudio (1966-1982), 
Italiaanse coöperatie voor architectuur en design

Grupo Strum (opgericht 1963), 
Italiaanse organisatie voor architectuur en design

Enkele realisaties