Hightech

Hightech

Historiek

Hightech   (1972-1985)  Ook bekend als industriële stijl en Matt Black. Hightech verwijst naar een stroming die begin jaren ‘70 in de 20e eeuw ontstond in de architectuur als onderdeel van de postmodernistische vormgeving. De stijl werd geïnspireerd door de moderne technologie en gekenmerkt door visuele eenvoud en elegantie.

Men gebruikte industriële materialen of materialen die beschikbaar werden door technologische vooruitgang in de niet industriële omgeving, bijvoorbeeld industriële vloerbedekking en rubbervloeren in ziekenhuizen en fabrieken, kantoorbenodigdheden en industriële verlichtingselementen.

De naam wordt ook gebruikt voor een stilistische ontwikkeling binnen het modernisme waarbij ontwerpers nieuwe materialen gingen gebruiken, zoals glas, baksteen, metalen en plastic, in plaats van traditionele materialen zoals hout.

Britse architecten als Norman Foster en Richard Rogers waren pioniers van de hightech en beiden gebruikten industriële elementen in hun gebouwen. Het idee was de constructie niet te verbergen, maar juist opvallende ontwerponderdelen te maken die voor de constructie noodzakelijk zijn volgens L.H. Sullivans “vorm volgt functie”.

Klassieke voorbeelden van hightecharchitectuur zijn het Centre Pompidou, Parijs (197I-1977), ontworpen door Richard Rogers en Renzo Piano, en Sir Norman Fosters. Hong Kong & Shanghai Bank (1979-1988), en de interieurontwerpen van Peter Andes, Paul Haigh en Joseph Paul D’Urso.

Rogers en Renzo besloten in het ontwerp van het Centre Pompidou alle benodigde technologie buiten de glazen voorgevel te plaatsen. Zo maakten ze van de installaties in het gebouw een echte visuele esthetiek. Trappen, kabels en een stalen skelet van gekleurde buizen werden opzettelijk in het zicht van de bezoekers geplaatst.

Zo ‘n stalen constructie bleef juist altijd verborgen achter klassieke voorgevels, maar hightechontwerpers braken nu met deze traditie en dat was een nieuwe en unieke aanpak. Het Centre Pompidou werd vroeg in de hightechperiode gebouwd, maar betekende een keerpunt omdat de maximale afhankelijkheid van vorm en functie werd bereikt.

Hightecharchitectuur bleef hierna bestaan, maar niet volgens het oorspronkelijke principe. In de ontwerpen ging esthetiek steeds meer de boventoon voeren. Veel constructies werden complexer gemaakt dan nodig was en gebouwen verrezen die er steeds futuristischer en ingewikkelder uitzagen.

Er zijn nog steeds hightechgebouwen, maar tegenwoordig wordt de pure hightechstijl vermengd met klassiekere elementen.

Hightech

te koop op het internet

Hightech

te koop op het internet

Meer informatie vindt u
via onderstaande links

DESIGN
Design
The design encyclopedia
De Industriële Revolutie

ARTS & CRAFTSBEWEGING
Arts & Crafts Movement
Arts & Crafts
Craftsman Workshops
Neogotiek
Modernisme
William Morris
A. W. N. Pugin
Working Men’s College
Wren’s City Churches
National Association for the Advancement
The Human Hive
Gustav Stickley
Charles F.A. Voysey
John Ruskin
The Stone of Venice
The Great Exhibition

ESTHETIC MOVEMENT
International Exhibition 1862
Christopher Dresser
The Grammar of Ornament
Victoriaanse vormgeving
Victoriaanse ornamenten
Christopher Dresser
Owen Jones
Prerafaëlitische Schilders
Félix Bracquemond 
The Grammar of Ornament
Owen Jones

JAPONISME
Japonisme
Tiffany
Louis Comfort Tiffany
Le Japon Artistique

ART NOUVEAU
Art Nouveau
Henri Toulouse-Lautrec
Hector Guimard
Emile Gallé
René Lalique 
Louis Majorelle
Victor Horta
Henri van de Velde
Louis Comfort Tiffany
Charles Rennie Mackintosh
Peter Behrens
Richard Riemerschmid
Josef Franz Maria Hoffmann
Otto Wagner
Joseph Maria Olbrich
Koloman Moser
Antonio Gaudi

MODERNISME
Nikolaus Pevners
Le Corbusier
Adolf Loos
Ornament und Verbechen
Peter Behrens
Walter Gropius
Ludwig Mies van der Rohe

SECESSION
Secession
Gustav Klimt

ART DECO
JacquesEmile Ruhlmann
René-Jules Lalique
Donald Deskey

DE STIJL
De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud 
Gerrit Thomas Rietveld

BAUHAUS
Bauhaus
New Bauhaus Chicago
Hochschule für Gestaltung
Breuer
László Moholy–Nagy
Marianne Brandt
Mart Stam

MODERNE STIJL
Moderne stijl
Eileen Gray

STREAMING
Henry Dreyfuss

ORGANIC DESIGN
Organic Design
Frank Lloyd Wright
Charles Alvar Aalto 
Eero Saarinen
Charles Eames en Ray Eames
Pierre Paulin

INTERNATIONALE STIJL
Internationale stijl
Philip Cortelyou Johnson

MODERN SCANDINAVISCH DESIGN
Modern Scandinavisch design
Bruno Mathsson
Josef Frank
Arne Jacobsen
Verner Panton
Borge Mogensen
HansJorgen Wegner
Tapio Veli Ilmari Wirkkala

ZWITSERSE SCHOOL
Adrian Frutiger

SPACE AGE
Richard Sapper

ANTIDESIGN
Alessandro Mendini
Michele de Lucchi
Ettore Sottsass jr.

HIGHTECH
Norman Foster

POSTINDUSTRIALISME
Ron Arad

DECONSTRUCTIVISME
Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Ross Lovegrove

Belangrijkste kenmerken

Eenvoudige, minimalistische vormgeving

Industriële materialen

Ontwerpen met een sterk technologisch karakter

Onderdeel van postmodernistisch design

Industriële materialen worden gebruikt in een non-industriële setting

Aanhanger van “vorm volgt functie”

 

Trendsetters Activiteiten

High Tech

Engeland
Norman Foster (geb. 1935), Architect, vormgever

Richard Rogers (1933), Architect

Michael Hopkins (1935), Architect

Paul Haigh (1949), Interieurontwerper

Verenigde Staten
Joseph Paul D’Urso (1943), Interieurontwerper

Ward Bennett (1917-2003), Kunstenaar, beeldhouwer, vormgever, (textiel, sieraden, interieurs)