Postindustrialisme

Postindustrialisme

Historiek

Het postindustrialisme (1978-1984)  is een postmoderne vormgeving die in Engeland is ontstaan aan het eind van het Fordisme (lopendebandsysteem) en de periode van massaproductie in de jaren ‘60 en 70. Het ontstaan van het postindustrialisme betekende voor de designindustrie een verschuiving van een industriële naar een op dienstverlening gebaseerde economie. Goederen werden in batch voor bepaalde sectoren of personen gemaakt en vormgevers maakten hun producten in beperkte oplage of als exclusieve stukken.

Ze gingen op geheel nieuwe wijze te werk en konden hun creativiteit beter kwijt, want ze werden niet langer beperkt door het industriële proces.

Het vroege werk van ontwerpers als Ron Arad en Tom Dixon is een voorbeeld van deze nieuwe stijl.

Deze vormgevers distantieerden zich van de gestandaardiseerde industriële fabricage en produceerden eenmalige, ruwe producten, zoals Arads Concrete hifi (1984).

In zijn vroege werk recyclede Dixon gevonden voorwerpen en later maakte en verkocht hij in beperkte oplage aan elkaar gelast meubilair, zoals de S-Chair en Pylon Chair. Dit zijn unieke ontwerpen die onbevreesd terugverwijzen naar hun roemrijke industriële verleden.

Veel postindustriële ontwerpen slaagden erin de “postmoderne designleer” tot uitdrukking te brengen waar ontwerpers na hun opstand tegen de zielloze orde en structuur van het modernisme zo ‘n behoefte aan hadden.

Het postindustrialisme was experimenteel en vaak ironisch en kondigde de komst aan van het “bruikbare kunstwerk” waardoor een heel nieuw soort design kon ontstaan.

Meer informatie vindt u
via onderstaande links

DESIGN
Design
The design encyclopedia
De Industriële Revolutie

ARTS & CRAFTSBEWEGING
Arts & Crafts Movement
Arts & Crafts
Craftsman Workshops
Neogotiek
Modernisme
William Morris
A. W. N. Pugin
Working Men’s College
Wren’s City Churches
National Association for the Advancement
The Human Hive
Gustav Stickley
Charles F.A. Voysey
John Ruskin
The Stone of Venice
The Great Exhibition

ESTHETIC MOVEMENT
International Exhibition 1862
Christopher Dresser
The Grammar of Ornament
Victoriaanse vormgeving
Victoriaanse ornamenten
Christopher Dresser
Owen Jones
Prerafaëlitische Schilders
Félix Bracquemond 
The Grammar of Ornament
Owen Jones

JAPONISME
Japonisme
Tiffany
Louis Comfort Tiffany
Le Japon Artistique

ART NOUVEAU
Art Nouveau
Henri Toulouse-Lautrec
Hector Guimard
Emile Gallé
René Lalique 
Louis Majorelle
Victor Horta
Henri van de Velde
Louis Comfort Tiffany
Charles Rennie Mackintosh
Peter Behrens
Richard Riemerschmid
Josef Franz Maria Hoffmann
Otto Wagner
Joseph Maria Olbrich
Koloman Moser
Antonio Gaudi

MODERNISME
Nikolaus Pevners
Le Corbusier
Adolf Loos
Ornament und Verbechen
Peter Behrens
Walter Gropius
Ludwig Mies van der Rohe

SECESSION
Secession
Gustav Klimt

ART DECO
JacquesEmile Ruhlmann
René-Jules Lalique
Donald Deskey

DE STIJL
De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud 
Gerrit Thomas Rietveld

BAUHAUS
Bauhaus
New Bauhaus Chicago
Hochschule für Gestaltung
Breuer
László Moholy–Nagy
Marianne Brandt
Mart Stam

MODERNE STIJL
Moderne stijl
Eileen Gray

STREAMING
Henry Dreyfuss

ORGANIC DESIGN
Organic Design
Frank Lloyd Wright
Charles Alvar Aalto 
Eero Saarinen
Charles Eames en Ray Eames
Pierre Paulin

INTERNATIONALE STIJL
Internationale stijl
Philip Cortelyou Johnson

MODERN SCANDINAVISCH DESIGN
Modern Scandinavisch design
Bruno Mathsson
Josef Frank
Arne Jacobsen
Verner Panton
Borge Mogensen
HansJorgen Wegner
Tapio Veli Ilmari Wirkkala

ZWITSERSE SCHOOL
Adrian Frutiger

SPACE AGE
Richard Sapper

ANTIDESIGN
Alessandro Mendini
Michele de Lucchi
Ettore Sottsass jr.

HIGHTECH
Norman Foster

POSTINDUSTRIALISME
Ron Arad

DECONSTRUCTIVISME
Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Ross Lovegrove

Belangrijkste kenmerken

Exclusieve ontwerpen met beperkte oplage

Batchproductie (grote serieproducties)

Ruw, onvoltooid

Hergebruik van gevonden voorwerpen van buiten de industriële wereld

In batchproductie geproduceerde goederen voor bepaalde sectoren of personen

Unieke ontwerpen waarin verwijzingen naar hun roemruchte industriële verleden niet werden geschuwd

Tegengesteld aan de zielloze orde en structuur van het modernisme

 

Trendsetters Activiteiten

Tom Dixon (1959), Vormgever

Ron Arad (geb, 1951), Vormgever