Ron Arad

Ron Arad

Overzicht actieve loopbaan

Engeland  I  Meubel- en productdesigner  I  www.ronarad.com

Ron Arad (1951-  ) volgde de Kunstacademie van Jeruzalem van 1971 tot 1973, waarna hij naar Londen ging om te studeren aan de Architectural Association bij Peter Cook. Na zijn afstuderen in 1979 werkte hij kort bij een architectenbureau, waarna hij zijn eigen architecturale ontwerpbureau met toonzaal One Off opzette. Deze ongebruikelijke opleiding verklaart misschien waarom het eenmalige, unieke object zo centraal stond in Arads werk.

Zijn designs worden gemaakt met een lasbrander in een atelier in Covent Garden dat One Off heet; hij deelt het met Caroline Thorman. One Off fungeerde als forum het tentoonstellen van zijn ontwerpen en die van andere Britse avant-gardevormgevers, zoals Tom Dixon en Danny Lane (1955).

De ontwikkeling van Arad als designer van massaproducten begon met de Well Tempered Chair, vervaardigd door Vitra, voorzien van karakteristieke en expressieve stalen ronde vormen en klinknagels. De industriële esthetiek was de inspiratiebron.

In zijn vroege ontwerpen, combineerde hij materialen uit de high-techstijl, bijvoorbeeld steigerpalen, met objects trouvés tot poëtische, postindustrialistische “readymades”.

Hij maakt grove objecten die door het idee van recycling worden beïnvloed, zoals de Roverchair uit 1981, een buisvormig stalen raamwerk waar een oude leren stoel uit een Rover aan is bevestigd.

Zijn latere staalontwerpen zoals de serie Big Easy (1988-1989), hadden een minder primitieve constructie maar vereisten arbeidsintensieve technieken. Hierdoor werd de productie kostbaar.

Deze late ontwerpen, bezorgden Arad internationale erkenning. Ze verschilden van de massaproducten en functioneerden als “kunstmeubilair”. Arad werd vooral bekend door zijn meubilair, maar ontwierp de foyer van het operagebouw in Tel Aviv (1990).

Een eindeloos, welvende metalen strip beschrijft misschien wel het beste het zeer plastische ontwerp van de Anglo-Israelische designer Ron Arad. Het meest bekende voorbeeld van zijn karakteristieke bladmetalen meubilair is de Bookworm plank. Arad gebruikt ook graag platen metaal om prachtige hoofdsteunen en expressieve, bolle armleuningen, zoals in de Big Easy leunstoel.

Hij ontwerpt ook stoelen die bijna dronken lijken te zijn, zoals zijn Fantastic Plastic Elastic (uitg. door Kartell) of hij draait en vormt het materiaal zodanig dat hij stoelstructuren als Swan voor Magis creëert.

After Spring/Before Summer, een op een strik lijkende, met chroom bewerkte stalen chaise longue, geeft de essentie weer van Arads design principes. Arad, is geleidelijk overgegaan van het gebruik van metaal op dat van plastic, en van de productie van unieke eenmalige exemplaren op massaproductie.

De Victoria & Albert collectie (uitg. door Moroso) is een ander voorbeeld van Arads benadering van massaproductie. Hij is heel populair omdat hij erin slaagt alledaagse voorwerpen op een expressieve manier vorm te geven. De overstap van metaal naar plastic, dat veel goedkoper te produceren is, werd door Kartell gestimuleerd en heeft ervoor gezorgd dat Arads designs voor een groter aantal consumenten betaalbaar zijn geworden. Zij zijn enthousiast over zijn uitbundigheid en ze zijn blij dat sommige van zijn ideeën gerecycled worden.

Chronologisch overzicht

Data, Activiteiten / Ontwerpen

1951, Geboren In Tel Aviv, Israël

1971, Studeert aan kunstacademie Jeruzalem

1973, Verhuist naar Londen

1974, Studeert aan de Archtectural Association bij Peter Cook

1981, Vestigt One Off met Carollne Thorman en Dennis Groves,
Roverchair voor One alf

1983, Betonnen stereo-installatie

1987, Weil Tempered Chair voor Vitra

1989, Vestigt Ron Arad en Partners,
Ontwerpt foyer van Tel Aviv Opera House,
Big Easy leunstoel en sofa voor Moroso

1990, Spring meubelcollectie voor Moraso

1992, Af ter Spring/Before Summer chaise longue,
Zigo leunstoel voor Driade

1993, Empty Chair voor Tel Aviv Opera House

1994, Opent Ron Arad Studio In Como, Italië,
Benoemd tot hoogleraar productdesign aan de Hochschule,   Wenen,
Bookworm plank voor Kartell,
Europa stalen sofa voor Draenert

1997, Benoemd tot hoogleraar meubel· en productdesign aan het Royal College of Art. Londen,
Tom Vac stoel voor Vitra,
Uncut leunstoel,
CD plank voor Alessi

1998, FPE stoel voor voor Kartell,
Reinventing the Wheel opbergsysteem voor Hidden

2000, Victoria & Albert meubelcollectie voor Moroso

2002, Bad Tempered Chair voor Vitra

2003, Uitgeroepen tot Designer van het Jaar door tijdschrift Architektur & Wohnen
None Rota leunstoel voor Cappellini,

2004, Ra 07 flessenkoeler voor Alessi,
SOS opbergsysteem voor Magis

2007, Misfits bankensysteem voor Moroso

 

Trendsetters en actoren

Postindustrialisme

Tom Dixon (1959), Vormgever

Ron Arad (geb, 1951), Vormgever

Enkele realisaties