Andrea Branzi

Andrea Branzi

Overzicht actieve loopbaan

Duitsland  I  Product- en lampendesigner  I  http://www.andreabranzi.it/

Andrea Branzi  (1938-  )  studeerde architectuur in zijn geboortestad Florence, waarna hij met Paolo Deganello, Gilberto Corretti (1941) en Massimo Morozzi (1941) de Radical Design-groep Archizoom oprichtte. Deze groep, opgericht in 1966, produceerde veel anti-design-meubilair dat bijzonder invloedrijk was, zoals het kitscherige zitmeubel Safari (1968) en de ironische stoel Mies (1969).

Branzi was ook betrokken bij Archizooms architecturale projecten, zoals No-Stop City, en van 1972 tot 1975 schreef hij veel theoretische teksten voor het tijdschrift Casabella. Branzi vestigde in 1973 een ontwerpbureau in Milaan en exposeerde in 1976, 1978 en 1980 op de Biennale in Venetië.

Samen met Michele De Lucchi en Paola Navone (1950) organiseerde hij in 1977 de historische tentoonstelling “Il Disegno Italiano degli anni 50” voor Centrokappa in Naviglio, Milaan, die de bijdrage van het naoorlogse Italiaanse design herwaardeerde en daardoor een enorme invloed op het Italiaanse ontwerp van de jaren ‘80 had. In 1979 vestigde Branzi zich in Milaan, waar hij exposeerde bij Studio Alchimia.

Tot zijn ontwerpen uit de jaren ‘80 behoren de bank Century (1982) en de boekenkast Magnolia (1985), evenals keramiek voor Memphis. In de jaren ‘90 ontwierp hij rationeler meubilair voor Zanotta, zoals zijn stoel Niccola (1992).

Van 1982 tot 1983 was hij hoogleraar design aan de Università di Palermo en in 1983 werd hij benoemd tot educatief directeur van de post-doctorale designopleiding Domus Academie in Milaan. In de vier jaren daarna was Branzi redacteur bij het tijdschrift Modo en was hij korte tijd directeur van het designtijdschrift Domus.

In 1985 ontwierp Branzi zijn meubelreeks Animali Domestici en twee jaar later publiceerde hij een boek met dezelfde titel. In deze publicatie stelde hij dat er nieuwe relaties tussen mens en milieu moesten worden opgebouwd en dat het redelijk was om meubilair op één lijn te plaatsen met huisdieren. In 1987 kreeg Branzi de Compasso d’Oro voor zijn bijdrage aan het design.

Sinds 1991 is hij directeur van de Domus Design Agency in Tokyo en van 1991 tot 1993 nam hij deel aan het project “Citizen Office” van het Vitra Design Museum. Aan het einde van de jaren tachtig ontving Andrea Branzi de Compasso d’Oro, de meest begeerde designprijs in Italië.

Hij werd niet alleen voor zijn werk als designer en architect geëerd, maar ook wegens zijn theoretische bijdragen. Hoewel hij neigt naar het intellectuele, werkt hij al meer dan dertig jaar als productdesigner (onder zijn klanten zijn toonaangevende Italiaanse bedrijven zoals Artemide, Cassina, Poltronova, Zanotta en Alessi) en heeft nooit de fundamentele conceptuele kwesties rond zijn discipline uit het oog verloren.

Hij kon zich intellectueel uitleven in zijn functie als hoofdredacteur van het tijdschrift Modo. Branzi is nog steeds meer geïnteresseerd in de taal van objecten dan de kwestie van stijl.

In de jaren zestig was hij, als medeoprichter van de Archizoom-groep, een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Radical Design beweging. Archizoom hield zich bezig met praktische kritiek op het functionalisme met bijvoorbeeld de ironische Mies stoel (voor Poltronova), maar ontwikkelde ook visionaire architecturale projecten als No Stop City.

Halverwege de jaren zeventig was Branzi betrokken bij het Global Tools project (gepland als een serie experimentele designlaboratoria) en later bij de legendarische designgroepen Studio Alchimia en Memphis. Zijn recente projecten, waaronder de Tano tafelbladverlenging, maken nog steeds indruk.

oooOooo

Chronologisch overzicht

Data, Activiteiten/Ontwerpen

  • 1938, Geboren in Florence
  • 1966, Studeert af in architectuur, Florence, Medeoprichter designgroep Archizoom
  • 1966, Superonda bank voor Poltronova
  • 1968, Ontwerp zitmeubel Safari
  • 1969, Ontwerp stoel Mies
  • 1970, Presenteert No Stop City stadsproject
  • 1971, Schrijft voor tijdschrift Casabella (tot 1974)
  • 1972, Archizooms architecturale projecten, zoals No-Stop City, Redacteur tijdschrift Casabella
  • 1973, Werkt samen met Massimo Morozzi en c.T. Castelli
              bij designgroep Consulenti Design Milano (CDM, tot 1981)
  • 1976, Exposeert op de Biennale in Venetië
  • 1977, Organiseert de historische tentoonstelling ‘Il Disegno Italiano degli anni 50’
              voor Centrokappa in Naviglio, Milaan
  • 1978, Exposeert op de Biennale in Venetië
  • 1979, Vestigt zich in Milaan,
               Exposeert bij studio Alchimia,
               Krijgt Compasso d’Oro,
               Muzio paneel voor Studio Alchimia
  • 1980, Exposeert op de Biennale in Venetië
  • 1980, Ginger en Setz stoelen voor Studio Alchimia
  • 1982, Ontwerp bank Century
  • 1982, Hoogleraar design aan de Università di Palermo
  • 1982, Labrador sauskom; Century chaise longue
  • 1983, Benoemd tot directeur van Domus Academy, Milaan en
              hoofdredacteur van tijdschrift Modo (tot 1987)
  • 1983, Educatief directeur van de post-doctorale designopleiding Domus Academie in Milaan,
              Redacteur bij het tijdschrift Modo,
              Directeur van het designtijdschrift Domus
  • 1984, Publiceert het boek La casa calda (Het hete huis)
  • 1985, Ontwerp boekenkast Magnolia,
              Ontwerp keramiek voor Memphis
  • 1985, Meubelreeks Animali Domestici bank voor Zanotta
  • 1986, Bedino leunstoel en bank voor Zanotta
  • 1987, Krijgt Compasso d’Oro
  • 1987, Publicatie boek Animali Domestici
  • 1988, Axa/e bank voor Cassina; Fog/ie lamp voor Memphis
  • 1991, Directeur van de Domus Design Agency in Tokyo,
              Deelname aan het projet ‘Citizen Office’ van het Vitra Design Museum
  • 1992, Ontwerp stoel Niccola
  • 1992, Nicco/a leunstoel voor Zanotta; Mamma-o ketel voor Alessi
  • 1993, Revers stoel voor Cassina
  • 1998, Quirino staande lamp voor Artemide
  • 1999, Ercolino flesopener voor Alessi
  • 2000, Ontwikkelt met Philips project Weak Urbanization voor Eindhoven Producten
  • 2000, Solferino fruitkorf voor Alessi
  • 2002, Terracina vazen voor Alessi,
              Tano klemtafelblad voor Danese
oooOooo

Trendsetters Activiteiten

High Tech

Engeland
Norman Foster (geb. 1935), Architect, vormgever
Richard Rogers (1933), Architect
Michael Hopkins (1935), Architect
Paul Haigh (1949), Interieurontwerper

Verenigde Staten
Joseph Paul D’Urso (1943), Interieurontwerper
Ward Bennett (1917-2003), Kunstenaar, beeldhouwer, vormgever, (textiel, sieraden, interieurs)

Postindustrialisme

Tom Dixon (1959), Vormgever
Ron Arad (geb, 1951), Vormgever

Postmodernisme

Mario Botta (1943), Architect/vormgever
Andrea Branzi (1938), Vormgever
Michele de Lucchi (1951), Architect, vormgever
Nathalie du Pasquier (1957), Kunstenaar
Aldo Rossi (1931-1997), Architect
Matteo Thun (1952), Keramist, Vormgever
Shiro Kuramata (1934-1991), Vormgever (meubels, interieur)
Michael Graves (1934), Architect, vormgever
Alessandro Mendini (1931), Vormgever
Ettore Sottsass jr. (1917), Vormgever
Philip Cortelyou Johnson (1906 – ), Architect
Paula Scher (1948), Grafisch ontwerper
April Greiman (1948), Grafisch ontwerper
Wolfgang Weingart (1941), Grafisch ontwerper
Phillipe Starck, Ontwerper

oooOooo

Andrea Branzi

te koop op het internet

Andrea Branzi

te koop op het internet

Via onderstaande links
vindt u objecten
op het internet 

uit een stijlperiode
of van een designer

Peter Murdoch

Via onderstaande links
kunt u de infopagina
opvragen van

een stijlperiode of
van een designer

Arts-And-Craftsbeweging

William Morris (1834-1896)
A.W.N. Pugin (1812-1852)
Arthur Heygate Mackmurdo (1851–1942)
Charles R. Ashbee (1863-1942)
Gustav Stickley (1857–1942)

Esthetic Movement

Edward William Godwin (1833-1886)
Louis Comfort Tiffany (1848-1933)
François Eugène Rousseau (1827-1891)

Japonisme

Siegfried Bing (1838–1905)

Art Nouveau

Hector   Guimard (1867-1942)
Emile Gallé (1846-1904)
Louis Majorelle (1859-1926)
Victor Horta (1861-1947)
Henri van de Velde (1863-1957)
Charles Rennie Mackintosh (1868-1928)
Richard Riemerschmid (1868-1957)
Josef Franz Maria Hoffmann (1870-1956)
Otto Wagner (1841–1918)
Josef Maria Olbrich (1867-1908)
Koloman Moser (1868-1918)
Antonio Gaudy y Cornet (1852-1926)

Modernisme

Charles-Edouard Jeanneret 
(Le Corbusier)
 (1887-1965)
Adolf Loos (1870-1933)
Peter Behrens (1868-1940)
Walter Adolph Gropius (1883-1969)
Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969)

Secession

Gustav Klimt (1862-1918)

Art Deco

JacquesEmile Ruhlmann (1879-1933)
René-Jules Lalique (1860-1945)
A.M. Cassandre (1901-1968-)
Donald Deskey (1894-1989)

De Stijl

Theo van Doesburg (1883-1931)
Jacob Johannes Pieter Oud (1890-1963)
Gerrit Thomas Rietveld (1888-1964)

Bauhaus

Marcel Lajos Breuer (1902-1971)
László MoholyNagy (1895-1946)
Marianne Brandt (1893-1983)
Mart Stam (1899-1986)

Moderne Stijl

Karl Emanuel Martin (Kern) Weber 
(1889-1963)
Eileen Moray Gray (1879-1976)
Walter Dorwin Teague (1883-1960)
Raymond Fernand Loewy (1893-1986)

Organic Design

Frank Lloyd Wright (1867-1959)
Charles Alvar Aalto (1898-1976)
Eero Saarinen (1910-1961)
Charles Eames (1907-1978) &
Ray Eames (1912-1988)
Pierre Paulin (1927-)

Modern Scandinavisch Design

Bruno Mathsson (1907-1988)
Josef Frank (1885-1967)
Arne Jacobsen (1902-1971)
Verner Panton (1926-1998)
Henning Koppel (1918-1981)
Borge Mogensen (1914-1972)
HansJorgen Wegner (1914–  )
Tapio Veli Ilmari Wirkkala (1915-1985)
Timo Sarpaneva (1926– )

Space Age

Eero Aarnio (1932– )
Olivier Mourgue (1939- )
Marco Zanuso sr. (1916-2001)
Richard Sapper (1932- )

Antidesign

Alessandro Mendini (1931–  )
Michele de Lucchi (1951-  )
Ettore Sottsass jr(1917-2007)

Hightech

Norman Foster (1935-  )
Ward Bennett (1917-2003)

Postmodernisme

Mario Botta (1943-  )
Andrea Branzi (1938-  )
Nathalie du Pasquier (1957-  )
Aldo Rossi (1931-1997)
Matteo Thun (1952 –  )
Shiro Kuramata (1934-1991)
Micael Graves (1934)
Alessandro Mendini (1931)
April Greiman (1948)

Deconstructivisme

Frank Owen Gehry (geb, 1929)
Daniel Weil (1953)
Ross Lovegrove

Enkele realisaties