Waardebepalingen van uw antiek en info over kunst en design
Antiekexperten.com

Christopher Dresser

Christopher Dresser

Overzicht actieve loopbaan

Engeland  I  Productdesigner en botanist

Christopher Dresser (1834-1904) studeerde van 1847 tot 1854 bij botanist John Lindley aan de Government School of Design in Londen, waar hij vervolgens veertien jaar doceerde. Zijn pleidooi voor “Art Botany” -de gestileerde, maar wetenschappelijk onderbouwde verbeelding van de natuur hielp het overdreven en kunstmatige Naturalisme dat op het hoogtepunt van de Victoriaanse stijl gebruikelijk was, vervangen door een gestileerder soort ornamenten. In 1856 maakte Dresser een bord gedecoreerd met planten en bloemen, een bijdrage aan Owen Jones” The Grammar of Ornament.

ln 1957 werd hij benoemd tot professor van “plantkunde toegepast op de beeldende kunsten” aan de School of Design in South Kensington. Tevens publiceerde hij verschillende artikelen in het Art Journal en drie boeken, die zijn reputatie vestigden en bijdroegen aan de toekenning van een eredoctoraat door de universiteit van Jena.

In 1860 solliciteerde Dresser, inmiddels doctor, naar de leerstoel voor botanie aan de universiteit van Londen. Hij slaagde er niet in deze positie te verwerven en begon in plaats daarvan aan een carrière in ontwerpen. Als zijn sollicitatie naar een leerstoel plantkunde aan de universiteit van Londen was geslaagd, zou de Britse designgeschiedenis het moeten stellen hebben zonder een van zijn boeiendste vertegenwoordigers.

Hij begon een ontwerpbureau, dat van het begin af aan enorm succesvol was. Dresser leverde ontwerpen voor metaalwerk, keramiek, glas, tegels, textiel, behang en gietijzeren gebruiksartikelen aan ten minste dertig van de belangrijkste fabrikanten in Groot-Brittannië. Hij was ook zeer invloedrijk als ontwerptheoreticus en promootte als een van de eersten de bijzondere kwaliteiten van de Japanse toegepaste kunst. Zijn vooruitziende ontwerpen getuigden van zijn geloof in industriële productie en zijn streven naar “Waarheid, Schoonheid, Macht“. Naast zijn bekendheid als ontwerphervormer was Dresser een van de eerste professionele industriële vormgevers.

Dresser was zijn tijd enkele tientallen jaren vooruit doordat hij zich al met het modernistische functionalisme bezighield. Hij was een grote bewonderaar van de Japanse kunst en vakmanschap en was geïnteresseerd in rustige, “Oosterse” vormen. Dresser was, evenals William Morris, een voorstander van “eerlijke materialen”. Dit is duidelijk te zien in zijn strakke designs van zilverwerk. Zilver was een materiaal waar hij zeer graag mee werkte. De heldere en duidelijk gestructureerde creaties samengesteld met hoofdzakelijk geometrische vormen, waren zeer afwijkend van de toen gangbare overdadige versieringsvormen.

Hij maakte symmetrische designs in glas en porselein en behang voor talrijke Britse fabrieken. Commercieel was hij succesvol. Maar bleef zich heel goed bewust van zijn rol als een van de eerste industriële designers. Daarom gaf hij regelmatig zijn mening over designkwesties in boeken en tijdschriften.

oooOooo

Chronologisch overzicht

Data Activiteit

1834 Geboren in Glasgow
1847 Studeert aan Government School of Design, Somerset House, Londen in plantkunde (tot 1854)
1854 Docent Government School of Design, Somerset House, Londen
1856 bord gedecoreerd met planten en bloemen,
         een bijdrage aan 
Owen Jones” The Grammar of Ornament.
1857 Doceert plantkunde toegepast op de beeldende kunsten” aan de School of Design in South Kensington.
1860 Eigen ontwerpbureau
1862 Publiceert boek The Art of Decorative Design
1864 Suikerpot op ‘voetjes’ (heruitgave bij Alessi, 1991)
1871 Werkt voor Minton en Wedgwood
1871 Meubels van gietijzer voor Coalbrookdale lronworks
1875 Tegels voor Minton
1876 Bezoekt VS en Japan
1876 Ronde theepot
1880 Richt Art Furnishers’ Alliance op
1880 Vierkante en driehoekige theepotten(heruitgave bij Alessi, 1991)
1881 Driehoekige ketel; karaf
1883 Spun Brasslamp
1884 Vloerkleden voor Brinton;   behang voor Jeffrey;   textiel voor Warner
1889 Opent studio in Barnes, bij Londen
1904 Overlijdt

oooOooo

Arts & Crafts
Trendsetters / activiteiten

William Morris(1834-1896) , Socialist, schrijver, ontwerper
W.N. Pugin(1812-1852) , Architect, vormgever, theoreticus
John Ruskin(1819-1900), Filosoof, kunstenaar, kunstcriticus
William R. Lethaby (1857-1931) Vormgever, directeur Central School of Arts and Crafts Londen
Arthur H. Mackmurdo(1851-1942) , Architect, vormgever
Charles R. Ashbee(1863-1942) , Architect, vormgever
Charles F.A. Voysey(1857-1941) , Architect, vormgever (meubels) 
directeur Royal College of Art, Londen (1897-1898)
William De Morgan (1839-1917)) , Vormgever (keramiek)
Walter Crane (1845-1915) , Vormgever, rillustrator
Gustav Stickley(1857-1942) , Vormgever (meubels) ambachtsman
Charles P. Limbert (1854-1923) , Vormgever (meubels en verlichting)
Elbert G. Hubbard (1856-1915) , Voormalig zeepverkoper

Esthetic Movement
Trendsetters / activiteiten

Edward William Godwin (1833-1886), Engeland, Architect/vormgever
Owen Jones (1809-1874), Engeland, Vormgever
Christopher Dresser (1834-1904), Engeland, Vormgever/theoreticus
Oscar Wilde (1854-1900), Engeland, Schrijver
Gebroeders Gustave (1830-1898) en Christian (1840-1883)
Herter:, USA, Vormgevers / interieurontwerpers
Louis Comfort Tiffany (1848-1933), USA, Vormgever/ambachtsman
François Eugène Rousseau (1827-1891), Frankrijk, Vormgever/glas en keramiek

Japonisme
Trendsetters / activiteiten

Siegried Bing

oooOooo
DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove