Waardebepalingen antiek verkopen antiek kopen
Antiekexperten.com

Hightech

Hightech

Historiek

Hightech   (1972-1985)  Ook bekend als industriële stijl en Matt Black. Hightech verwijst naar een stroming die begin jaren ‘70 in de 20e eeuw ontstond in de architectuur als onderdeel van de postmodernistische vormgeving. De stijl werd geïnspireerd door de moderne technologie en gekenmerkt door visuele eenvoud en elegantie.

Men gebruikte industriële materialen of materialen die beschikbaar werden door technologische vooruitgang in de niet industriële omgeving, bijvoorbeeld industriële vloerbedekking en rubbervloeren in ziekenhuizen en fabrieken, kantoorbenodigdheden en industriële verlichtingselementen.

De naam wordt ook gebruikt voor een stilistische ontwikkeling binnen het modernisme waarbij ontwerpers nieuwe materialen gingen gebruiken, zoals glas, baksteen, metalen en plastic, in plaats van traditionele materialen zoals hout.

Britse architecten als Norman Foster en Richard Rogers waren pioniers van de hightech en beiden gebruikten industriële elementen in hun gebouwen. Het idee was de constructie niet te verbergen, maar juist opvallende ontwerponderdelen te maken die voor de constructie noodzakelijk zijn volgens L.H. Sullivans “vorm volgt functie”.

Klassieke voorbeelden van hightecharchitectuur zijn het Centre Pompidou, Parijs (197I-1977), ontworpen door Richard Rogers en Renzo Piano, en Sir Norman Fosters. Hong Kong & Shanghai Bank (1979-1988), en de interieurontwerpen van Peter Andes, Paul Haigh en Joseph Paul D’Urso.

Rogers en Renzo besloten in het ontwerp van het Centre Pompidou alle benodigde technologie buiten de glazen voorgevel te plaatsen. Zo maakten ze van de installaties in het gebouw een echte visuele esthetiek. Trappen, kabels en een stalen skelet van gekleurde buizen werden opzettelijk in het zicht van de bezoekers geplaatst.

Zo ‘n stalen constructie bleef juist altijd verborgen achter klassieke voorgevels, maar hightechontwerpers braken nu met deze traditie en dat was een nieuwe en unieke aanpak. Het Centre Pompidou werd vroeg in de hightechperiode gebouwd, maar betekende een keerpunt omdat de maximale afhankelijkheid van vorm en functie werd bereikt.

Hightecharchitectuur bleef hierna bestaan, maar niet volgens het oorspronkelijke principe. In de ontwerpen ging esthetiek steeds meer de boventoon voeren. Veel constructies werden complexer gemaakt dan nodig was en gebouwen verrezen die er steeds futuristischer en ingewikkelder uitzagen.

Er zijn nog steeds hightechgebouwen, maar tegenwoordig wordt de pure hightechstijl vermengd met klassiekere elementen.

Belangrijkste kenmerken

  • Eenvoudige, minimalistische vormgeving
  • Industriële materialen
  • Ontwerpen met een sterk technologisch karakter
  • Onderdeel van postmodernistisch design
  • Industriële materialen worden gebruikt in een non-industriële setting
  • Aanhanger van “vorm volgt functie”

High Tech
Trendsetters / activiteiten

Engeland
Norman Foster (geb. 1935), Architect, vormgever
Richard Rogers (1933), Architect
Michael Hopkins (1935), Architect
Paul Haigh (1949), Interieurontwerper

Verenigde Staten
Joseph Paul D’Urso (1943), Interieurontwerper
Ward Bennett (1917-2003), Kunstenaar, beeldhouwer, vormgever, (textiel, sieraden, interieurs)

Postindustrialisme
Trendsetters / activiteiten

Tom Dixon (1959), Vormgever
Ron Arad (geb, 1951), Vormgever

Postmodernisme
Trendsetters / activiteiten

Mario Botta (1943), Architect/vormgever
Andrea Branzi (1938), Vormgever
Michele de Lucchi (1951), Architect, vormgever
Nathalie du Pasquier (1957), Kunstenaar
Aldo Rossi (1931-1997), Architect
Matteo Thun (1952), Keramist, Vormgever
Shiro Kuramata (1934-1991), Vormgever (meubels, interieur)
Michael Graves (1934), Architect, vormgever
Alessandro Mendini (1931), Vormgever
Ettore Sottsass jr. (1917), Vormgever
Philip Cortelyou Johnson (1906 – ), Architect
Paula Scher (1948), Grafisch ontwerper
April Greiman (1948), Grafisch ontwerper
Wolfgang Weingart (1941), Grafisch ontwerper
Phillipe Starck, Ontwerper

DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove