Waardebepalingen van uw antiek en info over kunst en design
Antiekexperten.com

Internationale stijl

Internationale stijl

Historiek

Internationale stijl   (1933-1980)   Toen het Bauhaus in 1933 werd opgeheven, emigreerden Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe en een aantal andere Bauhausprofessoren naar de VS, velen via Engeland. Op tentoonstellingen en door het uitvoeren van opdrachten bleven ze de Bauhausfilosofie verkondigen. Gropius en Van der Rohe bezetten er na de oorlog prestigieuze leerstoelen. De internationale stijl was in de VS uit het modernisme ontstaan, maar minder utilitaristisch.

Alfred H. Barr jr., de toenmalige directeur van het MoMA in New York, vernoemde de stijl naar de catalogus International Style: architecture since 1922 die was samengesteld voor de MoMA-expositie die in 1932 van werk van Russell Hitchcock en Philip Johnson werd gehouden.

Behalve dat de naam verwijst naar een specifiek soort modernisme dat door onder andere Gropius en Van der Rohe wordt gepropageerd, is de term internationale stijl ook van toepassing op de stroming in het modernisme waarin vormgeving op puur stilistisch niveau functionalistisch wordt benaderd.

De internationale stijl bloeide in de jaren ‘60. Het gebruik van industriële materialen zoals staal en glas en de utilitaristische onopgesmuktheid van architectuuren interieurontwerpen waren kenmerkend. Toen de stijl zich verder ontwikkelde, probeerde een aantal ontwerpers, zoals Eero Saarinen en Charles Eames, hem menselijker te maken door geometrische met organische vormen te contrasteren.

Anderen, onder wie Kenzo Tange, gingen tot het andere uiterste en ontmenselijkten materiaal en vorm juist in een brutalistische stijl. Bijna synoniem met internationale stijl was good design, een naam die vlak na de Tweede Wereldoorlog in Noord-Europa en de VS ontstond. Producten werden ontworpen “volgens de formele, technische en esthetische principes” van het modernisme.

De Design Council in Londen en het MoMA in New York probeerden beide door tentoonstellingen, lezingen en tijdschriften good design te stimuleren. In Londen kreeg good design van de Design Council het officiële zegel van goedkeuring, het “kitemark”.

Max Bill, die zelf aan het Bauhaus had gestudeerd en die de Bauhausidealen enthousiast nastreefde, was een van de oprichters van de Hochschule für Gestaltung in Dim, waar good design werd gestimuleerd.

Op de eerste good-design tentoonstelling, gehouden in 1950 in het MoMA, werd een aantal ontwerpen aangeprezen en verkocht met het good-designlabel. Een voorbeeld van good design en internationale stijl is de eenvoudige, functionalistische huisstijl die Dieter Rams voor Braun ontwikkelde.

Belangrijkste kenmerken

  • Eenvoudige, utilitaristische, onversierde ontwerpen
  • Gesculptuurde vormen
  • Industriële materialen zoals
    staal en glas
  • Internationale stijl was de naam van een minder utilitaristische vorm van het modernisme
    die ontstond in de VS doordat exBauhaus vormgevers daar hun ideeën propageerden
  • Internationale stijl was bijna synoniem met good design waarbij producten ontworpen werden volgens de formele, technische en esthetische principes van het modernisme

Streamlining
Trendsetters / activiteiten

Rayond Fernand Loewy (1893-1986), Vormgever
Norman Bel Geddes (1893-1958),  Industrieel en decorontwerper
Henry Dreyfuss (1904-1972),  Industrieel ontwerper
Walter Dorwin Teague (1883-1960),  Industrieel ontwerper

Organic design
Trendsetters / activiteiten

Charles Rennie Mackintosh (1868-1928),  Architect/vormgever
Frank Lloyd Wright (1867-1959), Architect/vormgever/theoreticus
Alvar Aalto (1898-1976), Architect/planoloog/vormgever,  meubels, textiel, verlichting, glas
Eero Saarinen (1910-1961), Architect
Charles Eames (1907-1978), Architect/vormgever
Ray Eames (1912-1988), Vormgever
Pierre Paulin (1927), Vormgever
Ross Lovegrove (1958), Vormgever

Internationale stijl
Trendsetters / activiteiten

Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969), Architect/vormgever
Charles Eames(1907-1978), Architect/vormgever
Ray Eames (1917-1988), Vormgever
Jacobus Johannes Pieter Oud (1890–1963), Architect/planoloog/vormgever
Walter Adolph Gropius (1883-1969),  Architect
Philip Cortelyou Johnson (1906-2005), Architect
Alfred H. Barr jr. (1907-1981), Oprichter en directeur van het MoMA, New York

DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove