Waardebepalingen antiek verkopen antiek kopen
Antiekexperten.com

Memphis

Memphis

Historiek

Memphis    (1981-1988)  was het Milanese collectief van meubelen productontwerpers dat de designwereld begin jaren ‘80 domineerde. De groep debuteerde in 1981 op de meubelbeurs van Milaan onder leiding van Ettore Sottsass. Hun felgekleurde plastic plaatmateriaal dat rijk versierd was met kitscherige geometrische vormen en luipaardvelpatronen bracht een schok teweeg bij collega-ontwerpers.

Een van de doelstellingen van de groep was de experimentele benadering, waar Ettore Sottsass en De Lucchi als lid van de Italiaanse radicale designgroep Studio Alchimia eind jaren ‘70 al mee waren begonnen, verder te ontwikkelen.

Op II december 1980 had Sottsass een aantal bevriende ontwerpers thuis uitgenodigd om een nieuwe benadering van design te bespreken. Miehele de Lucchi, Aldo Cibic, Matteo Thun, Marco Zanini en Martine Bedin waren daarbij aanwezig. Toen de plaat van Bob Dylan die ze op hadden staan, tijdens het nummer Stuck Inside of Mobile bleef hangen op de woorden “with the Memphis blues again” besloot de groep zich Memphis te noemen.

Toen de groep in februari weer bijeenkwam, nu met Nathalie du Pasquier en erbij, hadden ze meer dan honderd kleurrijke, gewaagde ontwerpen bij zich met invloeden uit heden en verleden. Spoedig daarna probeerden ze fabrikanten te vinden die bereid waren hun ontwerpen in batch te produceren en gingen ze promotiemateriaal maken. Ernesto Gismondi werd de voorzitter van Memphis en op 18 september 1981 presenteerde de groep zijn eerste collectie in galerie Arc ‘74 in Milaan. De collectie bestond uit meubels, verlichting, klokken en keramiek die waren ontworpen door een groot aantal internationale architecten en vormgevers.

Memphis was binnen de designwereld geliefd en gehaat. Buitenstaanders vonden dat de stroming perfect paste bij de populaire postpunkcultuur van begin jaren ’80: “een duidelijk gedefinieerde manifestatie van de vaak obscure postmodernistische theorieën”, die toen zo invloedrijk was in kunst en architectuur.

Klassieke Memphisontwerpen zijn onder andere de kast Beverly (1981) en Sottsass” gele, met ‘slangenhuid” gelamineerde deuren, hoekige schildpadboekenplanken en rode gloeilamp; de rode bekleding en felgele poten van Sowdens Oberoi-stoelen (1981) en Martine Bedins lamp Super met zijn eigenwijze collectie veelkleurige gloeilampen.

In tegenstelling tot wat werd gezien als de zielloze “goede smaak” die in het modernistisch design was gaan overheersen, werd het nieuwe postmoderne taalgebruik van Memphis breed uitgemeten op de voorpagina’s van tijdschriften over de hele wereld.

De groep publiceerde ook een boek, Memphis: de nieuwe internationale stijl, om zijn werk te promoten en hield tentoonstellingen in Londen, Edinburgh, Parijs, Montréal, Stockholm, Genève, Hannover, Chicago, Düsseldorf, Los Angeles, New York en Tokyo die georganiseerd werden door Barbara Radice, van 1981-1988 de artdirector van de groep.

Niemand had ooit de pretentie dat Memphis lang zou blijven bestaan. In 1988, toen zijn populariteit afnam, ontbond Sottsass de groep.

Maar ondanks zijn korte bestaan speelde Memphis een centrale rol in het internationaliseren van het postmodernisme en veel exponenten proberen ook nu nog de grenzen van design te verleggen.

Belangrijkste kenmerken

  • Felle kleuren
  • Kitscherige styling
  • Krachtige, geometrische vormen
  • Milanees collectief van meubelen productontwerpers wier werk de designwereld begin jaren ‘80 domineerde
  • Kleurrijke, krachtige ontwerpen met invloeden uit heden en verleden
  • Duidelijk gedefinieerde manifestatie van de vaak obscure postmodernistische theorieën
DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove