Waardebepalingen antiek verkopen antiek kopen
Antiekexperten.com

Josef Frank

Josef Frank

Overzicht actieve loopbaan

Zweden  I  Architect en meubel- en productdesigner  I  www.svenskttenn.se

Josef Frank  (1885-1967) groeide op en genoot een opleiding architect in Wenen. Van 1925 tot 1934 richtte hij samen met Oskar Wlach een interieurontwerpbedrijf op, genaamd “Haus und Garten”. Josef Frank, die in 1934 naar Zweden emigreerde, behoorde tot de elite van de Europese modernisten

Hij werd er hoofdontwerper van de interieurontwerpfirma Svenskt Tenn in Stockholm. Hij ontwierp stoffen voor het bedrijf, zoals Vegetable Tree (1944), en meubilair dat was geïnspireerd op de 19e-eeuwse Britse Arts & Crafts en op Weense ontwerpen van rond 1900. Hij probeerde niet, zoals zijn tijdgenoten Walter Gropius en Le Corbusier, interieurs op een radicale manier te rationaliseren. Een huis was volgens hem geen machine

Van 1941 tot 1943 doceerde hij aan de New School for Social Research in New York. Hij publiceerde in 1930 Architektur als Symbol en in 1958 Accidentism. Josef Frank wordt samen met Carl Malmsten (1888-1972) en Bruno Mathsson beschouwd als een van de drie “klassieke” Zweedse ontwerpers.

Als een van de eerste vertegenwoordigers van het Scandinavisch Modernisme was hij zeer invloedrijk. Hij verwierp functionalistische dogma’s. Zijn werk was modern en de zuiverheid van vorm was kenmerkend voor hem. Zijn meubelen hadden harmonieuze verhoudingen en waren gemaakt met groot vakmanschap. Bruikbaarheid en comfort stonden centraal. Hij was een voorbeeld voor de jongere generatie Scandinavische meubelontwerpers.

Hij deelde kamers in alsof “het toeval de belangrijkste rol had gespeeld”. Hij beschouwde purisme als kleurloos. De producten van de Swedish Arts and Crafts Association, die gebaseerd waren op Bauhausprincipes, vond hij als saai.

Zijn designs veroorzaakten een sensatie op de Golden Gate International Exposition in San Francisco en de New York’s World Fair. Hier beweerde men dat hij de Scandinavische stijl uitgevonden had.

Estrid Ericson, zijn beschermvrouw en collega, benoemde hem tot hoofddesigner van haar meubelbedrijf Svenskt Tenn. Hij ontwikkelde een designesthetiek die kleurrijk, geestig, verrassend en vooral helemaal nieuw was. Dit is duidelijk waar te nemen in zijn Blue Chest en de in elkaar gestrengelde kroonkandelaar Knuten.

Hij gebruikte vaak noten- en mahoniehout in zijn designs in plaats van het toen meer gebruikelijke berken- of iepenhout. De weelderig vloeiende lijnen van zijn bijzonder ruime bank Liljevalch (1934), werden met zeer gemengde en negatieve gevoelens onthaald.

Hij, was geïnspireerd door Oosterse en vooral Chinese meubels. Hij vond lichte, natuurlijke materialen zoals riet en rotan charmant. De Engelse Windsor chair was een van zijn lievelingsmodellen. Zijn meubels waren meestal licht en luchtig. Ze werden ontworpen om kamers open en ruim te laten lijken.

Frank maakte tijdens zijn carrière tweeduizend meubels, en zeer veel textieldesigns.

Onder zijn leiding ontwikkelde Svenskt Tenn een ongekende variatie aan meubels en materialen en hield zich aan zijn motto: “Welke stijl we ook kiezen, barok of buisvormig staal, is niet belangrijk. Het modernisme heeft ons vrijheid gegeven.”

oooOooo

Chronologisch overzicht

Data Activiteit / ontwerp

  • 1885, Geboren in Baden, bij Wenen, Oostenrijk
  • 1903, Werkt als architect in Wenen
  • 1911, Trouwt met Anna Sebenius, een Zweedse
  • 1920, G 2548 staande lamp
  • 1925, Richt bedrijf Haus & Garten op
  • 1925, 300 stoel van notenhout en leer 
              Primavera geprint textiel
              2025 stoel
  • 1927, Huis voor Weissenhofsiedlung, Stuttgart
  • 1930, 592 tuinstoel in rood gelakt metaal
              Kast met Mirakel motief
              Ijzeren planten standaard
  • 1932, Huis voor Werkbundsiedlung, Wenen
  • 1933, Emigreert naar Zweden
  • 1934, Liljevalch leunstoel en
              Bank voor Svenskl Tenn
  • 1936, 542 leunstoel
  • 1937, Ontwerpt Zweeds Paviljoen op Exposition Internationale, Parijs,
  • 1938, Knuten kroonkandelaar
              965 mahonie- houten tafel
              Staande lamp op drie polen
  • 1939, New York World’s Fair, wat ‘Swedish Modern’ populair maakt
              San Francisco staande lamp
  • 1940, 377 rotanstoel
  • 1944, Gräna Faglar, Manhattan en
              Terrazzo textiel motieven
  • 1948, 2275 kast in berkenhout en tropisch hardhout:
              300 en 1165 stoelen
  • 1949, 2073 tafel
  • 1950, Sieradendoosje van glas;
               Gekleurde kandelaar van hout
  • 1954, Blue Chest 2792
  • 1967, Overlijdt in Stockholm
  • 1996, Retrospectief in Bard Graduate Center, New Vork
oooOooo

Modern Scandinavisch design
Modern Zweeds design
Trendsetters / activiteiten

Bruno Mathsson (1907-1988), Vormgever, architect
G.A. Berg (1891-1971), Vormgever
Josef Frank (1885-1967), Vormgever


Modern Deens design
Trendsetters / activiteiten

Arne Jacobsen (1902-1971), Vormgever
Verner Panton (1926-1998), Architect, vormgever
Henning Koppel (1918-1981), Architect, vormgever
Borge Mogensen (1914-1972), Meubelontwerper
HansJorgen Wegner (1914), Vormgever

Modern Fins design
Trendsetters / activiteiten

Alvar Aalto (1898-1976), Architect, planoloog, vormgever, (meubels, textiel, verlichting, glas)
Tapio Veli Ilmari Wirkkala (1915-1985), Vormgever (glas, hout, metaal, tentoonstellingen) metaalbewerker
Timo Sarpaneva (1926 -2006), Vormgever

oooOooo
DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove