Waardebepalingen antiek verkopen antiek kopen
Antiekexperten.com

Verner Panton

Verner Panton

Overzicht actieve loopbaan

Denemarken  I  Architect en meubeldesigner  I  www.panton.ch  I

Verner Panton  (1926-1998) volgde een opleiding aan de Odense Tekniske Skole en studeerde in 1951 af in de richting architectuur aan de Kongelige Danske Kunstakademie in Kopenhagen. In 1950 werkte hij samen met Arne Jacobsen aan enkele experimentele meubelontwerpen, waaronder de bekende stoel de mier. Deze samenwerking duurde tot 1952.

In 1955 begon Panton een eigen ontwerp en architectenbureau. Met zijn vernieuwende bouwkundige ideeën verwierf hij bekendheid. In 1955 ontwierp hij zijn opvouwbaar huis. In 1957 volgde hij zijn kartonnen huis. In 1960 zijn plastic huis. Daarna volgden er nog verschillende ontwerpen van stoelen, verlichting, textiel, tapijten en tentoonstellingsinrichtingen.

In 1958 verbouwde en vergrootte hij het restaurant Komigen Inn van baron Schilden Holsten. Voor dit restaurant ontwierp Panton een interieur waar rood de dominante kleur was en de beroemde Kegel-stoel. De Kegelstoel en de Hartstoel (1959) werden gefabriceerd bedrijf Plus-Linje.

In 1959 zette Panton de beurs van Kobestaevnet de wereld letterlijk op zijn kop. Hij monteerde zijn ontworpen stukken tegen het plafond, een tapijt en meubilair en verlichting waren onderste boven gepresenteerd. In 1960 paste Panton een dergelijke onconventionele methode toe op de beurs van Keulen. Hij bekleedde een plafond met zilverfolie. In 1960 kreeg herontwierp hij het Astoria-restaurant in Trondheim. Het resultaat was een interieur met ongebruikelijke vormen en de felle kleuren.

In 1955 ontwierp hij de S-vormige cantileverstoel. Die werd gemaakt uit één stuk triplex. De stoel werd door Thonet gefabriceerd. Enkele jaren later poogde hij de stoel in plastic uit te voeren. Het resultaat kwam uiteindelijk in 1959: de revolutionaire stoel Panton. In 1962 verkocht hij de productierechten aan Herman Miller.

In 1962 verbleef hij korte tijd in Parijs, en in Cannes opende hij een ontwerpbureau. Vervolgens ging hij naar Basel. Hij assisteerde daar Willy Fehlbaum bij de productie van de Panton-stoel. Willy Fehlbaum was licentiehouder van Herman Miller en oprichter van Vitra. Het opzoekingswerk nam vijf jaar in beslag eer de eerste uit één materiaal en één stuk bestaande, spuitgegoten stoel op de markt kwam. Panton opende in die periode een ontwerpbureau in Basel en bouwde een grote klantenkring op. Hij werkte voor A. Sommer, Kaufeld, Haiges Schöner Wohnen, Nordlys, Kill, Wega Radio, Thonet, Knoll international, Lüber en Bayer.

In 1968 ontwierp hij voor Bayer de “Visiona 0” en in 1970 op de tentoonstelling in Keulen de “Visiona II”. Hier combineerde hij fantastische plastische vormen met pure kleuren. Van 1969 tot 1985 ontwierp hij voor Mira-X stoffen met geometrische motieven en zijn kenmerkende felle kleuren. Eind jaren ‘60 en begin jaren ‘70 ontwierp Panton een serie stoelen welke werden uitgegeven door Fritz Hansen.

Hij ontwierp een opbergsysteem, staan- en bureaulampen gemaakt in verchroomde draadconstructies uitgegeven door Lüber. Panton werd geïnspireerd door de Op Art en zijn ontwerpen waren gebaseerd op zijn draadmeubilair eind de jaren ‘60.

In 1973 ontwierp hij het 1-2-3 zitmeubilair. De collectie bestond uit twintig verschillende ontwerpen. Ze werd uitgegeven door Fritz Hansen. In 1975 ontwierp hij het kleurrijke blokspeelgoed Pantonaef uitgegeven Naef in Zwitserland. In 1975 ontwierp Panton de bolvormige lampen VP-Globe. Ze werden geproduceerd door Louis Poulsen. In 1981 ontwierp Panton de Art Chairs-Chair Art. De reeks bestond uit zestien triplexstoelen. Ze waren gemaakt uit één stuk. Hadden ongebruikelijke amorfe vormen. In 1985 experimenteerde hij met zuiver geometrische vormen, kubussen, bollen en kegels voor een nieuwe serie.

Panton paste een revolutionaire methode toe. Dit in tegenstelling tot heel wat Deense ontwerpers die een evolutionaire methode toepasten. Hij was steeds bezig met zeer vernieuwende, opvallende en speelse ontwerpen die zijn optimistische kijk op de toekomst weergaven.

Hij gebruikte hiervoor graag ultramoderne technologieën. Zijn excentriciteit leverde hem een blijvende reputatie als de meest controversiële designer van Denemarken op. Panton creëerde opblaasbare meubels, een verplaatsbaar, goedkoop plastic huis en een glazen bolvormig huis. De Visiona 2 installatie was het eerste compleet synthetische landschap, een futuristische omgeving die, een jaar na de Apollo maanlanding, duidelijk de invloed van het ruimtetijdperk liet zien. Niet verwonderlijk dat zijn ontwerpen gewilde verzamelobjecten zijn.

 
oooOooo

Chronologisch overzicht

Data Activiteit / ontwerp

  • 1926, Geboren in Gamtofte, Fünen
              Volgde een opleiding aan de Odense Tekniske Skole en studeerde in 1951
  • 1950, Werkt voor Arne Jacobsen (tot 1953)
  • 1951, Ontwerpt stoel De mier (met Jacobsen)
  • 1955, Opent eigen studio
              Opvouwbaar huis
              Triplex S-vormige cantileverstoel
              Bachelor Chair voor Fritz Hansen
  • 1957, Kartonnen huis
  • 1958, Richt marketingfirma Plus-linje op
              Herberg-restaurant Komigen Inn
              Kegel stoel
  • 1959, Hart stoel
              Deelname beurs van Kobestaevnet
              S-vormige cantileverstoel of stoel Panton in Plastic
              Kl Cone Chair,
              K2 Wire Cone Chair en
              K3 Heart Wire Chair voor Plus-linje
  • 1960, Plastic huis
              Deelname beurs Keulen
             Astoria-restaurant in Trondheim
             Moon Lamp voor Louis Poulsen
  • 1961, Geometri vloerkleed voor Unica Vaev
  • 1962, Verhuist naar Basel. Zwitserland
               Opende een ontwerpbureau in Cannes
  • 1963, Barboy barwagentje voor Dedina
  • 1966, S Chair voor Thonet
  • 1967, Pan ton Chair voor Vitra (heruitgave 1999)
  • 1968, Visiona 0 installatie op Internationale Meubelbeurs, Keulen
              Flowerpot lamp
  • 1969, Interieur van redactiekantoren van tijdschrift Der Spiegel, Hamburg
              Ontwerp stoffen met geometrische motieven voor Mira-X
  • 1969, Ring Lamp
              Living Tower ziteenheid voor Vitra
  • 1970, Visiona II installatie op Internationale Meubelbeurs, Keulen
              VP Globe hanglamp voor Louis Poulsen
  • 1971, Panthella lampencollectie voor ~ Louis Poulsen
  • 1973, 1-2-3 zitmeubelsysteem
  • 1974, Kantoorinterieur van uitgever Gruner & Jahr, Hamburg
  • 1975, Blokspeelgoed Pantonaef voor Naef
              Bolvormige lampen VP-Globe en Panto
  • 1979, Emmenthaler zitcombinatie voor Cassina
  • 1981, Art Chairs-Chair Art
  • 1985, Sixties lamp voor Royal Copenhagen
  • 1994, Z leunstoel voor Fritz Hansen
              Shogun leunstoel voor Erik Jerçensen
  • 1995, Pantoflex stoel
  • 1997, Publiceert boek Lidt om Farver (Aanteke- ningen over kleur)
              Interieur van Erco showroom, Londen
  • 1998, Phantom stoel en tafel voor Innovation
              Overlijdt in Kopenhagen
oooOooo

Modern Scandinavisch design
Modern Zweeds design
Trendsetters / activiteiten

Bruno Mathsson (1907-1988), Vormgever, architect
G.A. Berg (1891-1971), Vormgever
Josef Frank (1885-1967), Vormgever


Modern Deens design
Trendsetters / activiteiten

Arne Jacobsen (1902-1971), Vormgever
Verner Panton (1926-1998), Architect, vormgever
Henning Koppel (1918-1981), Architect, vormgever
Borge Mogensen (1914-1972), Meubelontwerper
HansJorgen Wegner (1914), Vormgever

Modern Fins design
Trendsetters / activiteiten

Alvar Aalto (1898-1976), Architect, planoloog, vormgever, (meubels, textiel, verlichting, glas)
Tapio Veli Ilmari Wirkkala (1915-1985), Vormgever (glas, hout, metaal, tentoonstellingen) metaalbewerker
Timo Sarpaneva (1926 -2006), Vormgever

oooOooo
DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove