Waardebepalingen antiek verkopen antiek kopen
Antiekexperten.com

Eileen Moray Gray

Eileen Moray Gray

Overzicht actieve loopbaan

Ierland/Frankrijk  I  Designer van interieur, meubels en lampen  I  www.classicon.com

Eileen Gray  (1879-1976) studeerde van 1898 tot 1902 aan de Slade School of Fine Art in Londen. Ondertussen leert ze de techniek om lakwerk te vervaardigen in de meubelmakerij van D. Charles in Dean Street. In 1900 kwam ze een eerste keer naar Parijs. Tussen 1902 tot 1905 volgde ze opleidingen aan de École Colarossi en de Académie Julian. In 1907 betrok ze een appartement op Rue Bonaparte 21 in Parijs. Ze woonde er tot ze stierf in 1976.

In Frankrijk leerde ze oosterse lakwerktechnieken van de Japanse ambachtsman Seizo Sougawara.
Vanaf ca. 1910 ontwierp Gray gelakte schermen en panelen met figuratieve motieven en in 1913 exposeerde ze haar werk op de Salon des Artistes Décorateurs.

Haar ontwerpen trokken de aandacht van Jacques Doucet, couturier en kunstverzamelaar Hij werd haar eerste grote klant.
Voor hem voerde ze verschillende opdrachten uit. Zoals het scherm Le Destin (1914) en de tafel Lotus (1915).
In 1915 vertrok ze met Sougawara naar Londen en verbleef daar twee jaar.
In 1917 keerde ze terug naar Parijs.

In 1919 kreeg ze haar eerste volledige interieuropdracht voor het appartement van Mme Mathieu Lévy. Hiervoor ontwierp ze haar beroemde gelakte blokschermen. In 1922, opende Gray een winkel, de Galerie Jean Désert. Ze had toen al veel exclusieve opdrachten in art déco-stijl uitgevoerd voor rijke klanten.

In datzelfde jaar exposeerde ze in Amsterdam, waar ze de aandacht trok van De Stijl architect Jan Wils (1891-1972). Nederland bewonderde haar ontwerp voor een “slaapkamer-boudoir voor Monte Carlo”, dat te bezichtigen was op de Salon des Artistes Décorateurs in 1923. Deze bewondering was wederzijds toen Gray later in dat jaar een tentoonstelling van Nederlandse vormgeving in Parijs bezocht. Hierdoor werd haar werk meer en meer beïnvloed door de zuivere geometrische vormen van De Stijl.

In 1924 maakten ze samen met architect Jean Badovici (1893-1956) een studiereis om modernistische architectuur te bekijken. Hij wist haar te overhalen om architect te worden. Vervolgens ontwierp ze een modernistisch huis in Roquebrune (1926-1929). Hiervoor ontwierp ze bijpassend rationeel meubilair, waaronder de stoel Transat (1925-1930) en een tafel van stalen buizen en glas.

In 1930 ontwierp ze het interieur van Badovici’s appartement. In 1934 voltooide ze het huis voor eigen gebruik, de Tempe a Pailla in Castellar.

In 1937 exposeerde ze in Le Corbusiers Pavillon des Temps Nouveaux. Een voorstel voor een Centre des Vacances werd nooit uitgevoerd.
Hierna raakte Gray in de vergetelheid. In 1970 kocht de Amerikaanse verzamelaar Robert Walker haar ontwerpen op.
Dit was de aanzet tot een vernieuwde belangstelling voor haar werk.

Haar klassieke designs zijn: de E 1027 bijzettafel, de Tube Light staande lamp en de Monte Carlo bank. De eenvoudige geometrie en heldere lijnen van deze ontwerpen scheppen een esthetische schoonheid die maar weinig designers hebben kunnen realiseren.

Tijdens haar studieperiode werd ze enorm beïnvloed door Japans design. Ze was vooral geïnteresseerd in lakwerk. En wist dit te verwerken in Art Deco geïnspireerde meubels en accessoires. Nog voor de toonaangevende designers Marcel Breuer en Ludwig Mies van der Rohe van zich deden spreken met hun buisvormige stalen meubels was Gray’s al bezig met buisvormige stalen meubels. Het was een ware revolutie in het twintigste-eeuws designwereldje. Buisvormig staal in fabrieken en ziekenhuizen was in deze periode al ingeburgerd. Maar voor woonkamers werd dit nog niet geaccepteerd.

Gray bewees met haar Day Bed deze gedachte niet juist was. Dit ongewone bed wordt aantrekkelijk enerzijds door zijn eenvoud en anderzijds door het combineren van een zachte bekleding met een buisvormige stalen onderstel.

In de jaren twintig werkte Gray samen met Le Corbusier en J. J. P. Oud, en begon meer tijd aan architectuur te besteden.
Haar eerste huis, E 1027, was haar belangrijkste gebouw het was een modernistisch meesterwerk, gelegen op een schilderachtige plek aan de rotskust bij Roquebrune, Monte Carlo in Frankrijk. Hiervoor ontwierp ze verschillende meubels.

Het is spijtig dat de waardering voor Gray’s enorme bijdrage aan productdesign pas kwam na haar dood.
De Ierse designer Eileen Gray wordt nu aanzien als een van de beste creatieve talenten van de jaren twintig.
Haar moderne creaties in chroom, staal en glas zijn opmerkelijk door hun sierlijke eenvoud.

oooOooo

Chronologisch overzicht

Data Activiteiten / Ontwerpen

  • 1878, Geboren in Enniscorthy, Ierland
  • 1898, Studeert schilderkunst en tekenen aan de Slade School of Fine Art, Londen
              Leert lakwerk vervaardigen in de meubelmakerij van D. Charles in Dean Street (tot 1902)
  • 1900, Reist naar Parijs
  • 1902, Studeert aan de Académie Colarossi
              Studeert aan de Académie Julian, Parijs
  • 1907, Woont op Rue Bonaparte 21, Parijs
  • 1910, Leerde ze oosterse lakwerktechnieken van de Japanse ambachtsman Seizo Sougawara
  • 1913, Presenteert eerste tentoonstelling van lakwerk op de Salon des Artistes Décorateurs
  • 1914, Scherm Le Destin
  • 1915, Tafel Lotus
              Vertrok met Sougawara naar Londen
  • 1917, Keert terug naar Parijs
  • 1919, Ontwerp appartement aan de Rue de Lota van Mme Mathieu Lévy
              waarvoor ze haar beroemde gelakte blokschermen ontwierp
  • 1922, Exposeerde in Amsterdam
              Opent Galerie Jean Désert, Parijs
  • 1923, Presenteert Bedroom-Boudoir for Monte Carla project aan de Salon des Artistes Décorateurs, Parijs
              De Stijl tafel
  • 1924, Studiereis met architect Jean Badovici
              Lota bank
  • 1925, Day Bed chaise longue
  • 1926, Modernistisch huis in Roquebrune
              Non Conformist leunstoel
  • 1927, E 1027 bijzettafel
              Tube Light staande lamp
              1 barkruk
               Castellar spiegel
               Occasional Table
               Transat leunstoel
  • 1928, No. 2 barkruk
               Rivoli bar
               Aixia stoel
               Double X tafel
  • 1929, E 1027 huis, Roquebrune Cap-Martin, Frankrijk
              Wordt oprichter van Union des Artistes Modernes
              Bibendum leunstoel
              Monte Carlo bank
              Jean tafel
              Petite Coiffeuse
  • 1930, Ontwierp interieur van Badovici’s appartement
              Tempe a Pailla in Castellar, eigen huis
              Folding Screen
  • 1932, Lou Perou tafel
               Menton tafel en bank
               Roquebrune stoel
  • 1933, Roattina staande lamp
  • 1935, Bonaparte leunstoel
  • 1937, Exposeert in Le Corbusiers’ Pavillon des Temps Nouveaux
  • 1970, Raakt in vergetelheid tot de Amerikaanse verzamelaar Robert Walker haar herontdekt
  • 1972, Verkozen tot Royal Designer for Industry
  • 1976, Overlijdt in Parij
oooOooo

Modernisme/Moderne stijl
Trendsetters Activiteiten

Frank Lloyd Wright (1867-1959)
Charles-Édouard Jeanneret – le Corbusier (1887-1965)
Adolf Loos (1870-1933)
Peter Behrens (1868-1940)
Walter Gropius  (1883-1969)
Ludwig Mies van der Rohe  (1886-1969)
Karl Emanuel Martin (Kern) Weber (1889-1963), Vormgever
Eileen Moray Gray (1879-1976), Architect/vormgever
Walter Dorwin Teague (1883-1960), Industrieel ontwerper
Raymond Fernand Loewy (1893-1986), Vormgever
oooOooo
DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove