Waardebepalingen van uw antiek en info over kunst en design
Antiekexperten.com

Karl Emanuel Martin (Kem) Weber

Karl Emanuel Martin (Kem) Weber

Overzicht actieve loopbaan

Karl Emanuel Martin (Kem)  Weber (1889 – 1963) kreeg les van Eduard Schultz, hofmeubelmaker in Potsdam. Later studeerde hij bij Bruno Paul aan de Kunstgewerbeschule in Berlijn en assisteerde hij zijn leraar bij het ontwerpen en opzetten van het Duitse paviljoen op de “Exposition Universelle” van 1910 in Brussel.

Na zijn afstuderen in 1912 werkte hij op het bureau van Paul Bruno. In 1915 werkt hij aan het ontwerp van de Duitse afdeling op de “Panama-Pacific International Exhibition” in San Francisco . Hij werd naar de VS gestuurd om een oogje in het zeil te houden. Het ontwerp ging niet door omwille van het slechtere politieke klimaat.

Tijdens de oorlog moest Weber in Californië blijven. Na W.O. I verhuist hij naar Santa Barbara. Hij begint daar een atelier. Hij specialiseerde zich in het ontwerpen van Spaanse koloniale interieurs.

In deze periode ontwierp Weber ook diverse gebouwen die geïnspireerd waren op Minoïsche bouwwerken, monumenten van de Maya’s en de Egyptenaren en het Kubisme.

In 1921 ging hij naar Los Angeles. Hij ontwierp er modernistisch meubilair, interieurs en verpakkingen voor de meubelgigant Baker Brothers.

In 1924 werd hij Amerikaanse staatsburger. Hij werd art director van Baker Brothers. Een functie die hij uitoefende tot 1927.
Hij startte een ontwerpadviesbureau in Hollywood en hij stelde zijn Moderne-ontwerpen tentoon in New York op de tweede International Exposition of Art in Industry.
Hij werd zo een van de meest progressieve ontwerpers die toen in de VS werkzaam waren.

In de jaren ‘30 maakte hij ontwerpen voor diverse Grand Rapids-meubelfabrikanten, zoals Widdicomb, Baker, Berkey & Gay en Mueller.
Hij ontwierp zilver voor Friedman Silver in New York en klokken voor Lawson Time in Alhambra.

Hij paste vaak streamlining toe. Dit blijkt uit zijn ontwerp van de Airfine-stoel voor de studio’s van Walt Disney (1934-1935).
Tijdens W.O.II ontwierp hij prefabhuizen voor Douglas Fir Plywood Association in Tacorna.

Na 1945 concentreerde hij zich op bouwkundige opdrachten, waarvoor hij traditionele en natuurlijke materialen gebruikte.
Hoewel deze ontwerpen “modern” waren, onderscheidden ze zich van Webers eerdere gebouwen in de International Style en waren ze kenmerkend voor zijn minder sobere “West Coast”-benadering van het Modernisme.

oooOooo

Chronologisch overzicht

Data, Activiteiten / Ontwerpen

  •           Kreeg les van Eduard Schultz, Hofmeubelmaker in Potsdam
  •           Studeerde bij Bruno Paul aan de Kunstgewerbeschule in Berlijn
  • 1910, Assisteerde Bruno bij het ontwerpen en opzetten van het Duitse paviljoen op de
              ‘Exposition Universelle’ van 1910 in Brussel
  • 1912, Studeert af
  • 1915, Werkt op het bureau van Bruno aan het ontwerp van de Duitse afdeling op de
               Panama-Pacific International Exhibition’ in San Francisco
               Verhuist naar Californië
  • 1918, Verhuist naar Santa barbara
              Opent er zijn eigen atelier
              Specialiseert zich in het ontwerpen van Spaanse koloniale interieurs
              Ontwierp diverse gebouwen die geïnspireerd waren op minoïsche bouwwerken,
              monumenten van de Maya’s en de Egyptenaren en het Kubisme
  • 1921, Verhuist naar Los Angeles
               Ontwerpt modernistisch meubilair, interieurs en verpakkingen voor meubelgigant Baker
  • 1924, Wordt art director van Baker Brothers (tot 1927)
              Begint ontwerpbureau in Hollywood
              Stelt tentoon op tweede ‘International Exposition of Art in Industry New York
  • 1930, Ontwerpt voor verschillende fabrikanten
  • 1940-4, Ontwerpt prefab huizen voor Douglas Fir Plywood Association in Tacorna
  • 1945, Bouwkundige opdrachten in sobere ‘West Coast’-versie van het Modernisme
oooOooo

Modernisme/Moderne stijl
Trendsetters Activiteiten

Frank Lloyd Wright (1867-1959)
Charles-Édouard Jeanneret – le Corbusier (1887-1965)
Adolf Loos (1870-1933)
Peter Behrens (1868-1940)
Walter Gropius  (1883-1969)
Ludwig Mies van der Rohe  (1886-1969)
Karl Emanuel Martin (Kern) Weber (1889-1963), Vormgever
Eileen Moray Gray (1879-1976), Architect/vormgever
Walter Dorwin Teague (1883-1960), Industrieel ontwerper
Raymond Fernand Loewy (1893-1986), Vormgever
oooOooo
DE BELANGRIJKSTE
STIJLPERIODES & DESIGNERS

Klik op onderstaande linken om
de infopagina’s te raadplegen
op deze website

Arts And Craftsbeweging
William Morris
A.W.N. Pugin
Arthur Heygate Mackmurdo
Charles R. Ashbee
Gustav Stickley

Esthetic Movement
Edward William Godwin
Louis Comfort Tiffany
François Eugène Rousseau
Christopher Dresser

Japonisme
Siegfried Bing

Art Nouveau
Hector Guimard  
Emile Gallé  
Louis Majorelle  
Victor Horta  
Henri van de Velde
Charles Rennie Mackintosh  
Richard Riemerschmid  
Josef Franz Maria Hoffmann  
Otto Wagner  
Josef Maria Olbrich  
Koloman Moser  
Antonio Gaudy y Cornet

Modernisme
Charles Edouard Jeanneret
Le Corbusier
 
Adolf Loos  
Peter Behrens  
Walter Adolph Gropius  
Ludwig Mies van der Rohe

Secession
Wiener Werkstätte
Deutscher Werkbund

Gustav Klimt  
Otto Prütscher
Bruno Paul

Art Deco
JacquesEmile Ruhlmann  
René Jules Lalique   
Donald Deskey

De Stijl
Theo van Doesburg
Jacob Johannes Pieter Oud
Gerrit Thomas Rietveld

Bauhaus
Marcel Lajos Breuer  
László Moholy Nagy  
Marianne Brandt  
Mart Stam

Moderne Stijl
Karl Emanuel Martin Kern Weber
Eileen Moray Gray  
Walter Dorwin Teague  
Raymond Fernand Loewy

Streamlining
Henry Dreyfuss

Organic Design
Frank Lloyd Wright  
Charles Alvar Aalto  
Eero Saarinen  
Charles Eames  & Ray Eames  
Pierre Paulin

Internationale Stijl
Philip Cortelyou Johnson

Modern Scandinavisch Design
Bruno Mathsson  
Josef Frank  
Arne Jacobsen  
Verner Panton  
Henning Koppel  
Borge Mogensen  
HansJorgen Wegner  
Tapio Veli Ilmari Wirkkala  
Timo Sarpaneva

Zwitserse School
Adrian Frutiger

Pop Art
Peter Murdoch

Space Age
Eero Aarnio  
Olivier Mourgue  
Marco Zanuso sr.
Richard Sapper

Antidesign
Alessandro Mendini  
Michele de Lucchi  
Ettore Sottsass jr.

Hightech
Norman Foster  
Ward Bennett

Postindustrialisme
Tom Dixon  
Ron Arad

Postmodernisme
Mario Botta  
Andrea Branzi  
Nathalie du Pasquier
Aldo Rossi  
Matteo Thun  
Shiro Kuramata
Micael Graves  
Alessandro Mendini  
April Greiman

Memphis

Deconstructivisme
Frank Owen Gehry
Daniel Weil  
Ross Lovegrove